Stranger Things sezon 4 przywołuje najpotężniejszego złoczyńcę D&D;
Pierwszy oficjalny zwiastun Dziwne rzeczy sezon 4 spadł we wtorek, ku uciesze zagorzałych fanów. Nagle wszystkie krople i szarości informacji dostarczane przez Netflix w ciągu ostatnich kilku lat nabrały sensu. Co dziwne, największy element układanki został wydany pod koniec ubiegłego roku w postaci lista odcinków sezonu 4. Przywołuje również Vecnę, czarnoksiężnika i boga, który jest jednym z najbardziej niesławnych złoczyńców Dungeons & Dragons.
Wtorkowy zwiastun wskazuje na złą, tajemniczą siłę czającą się za Hawkins Indiana. Na dole tej teoretycznej piramidy mocy znajdują się podobne do psów demogorgony z sezonów 1 i 2. Te z kolei są kontrolowane przez masywnego i potężnego łupieżcę umysłu z sezonu 3. Nad nimi siedzi inna, nienazwana istota, której nada się głos. po raz pierwszy w tym nowym zwiastunie.
„Zrobiłeś wszystko fikcją” – lamentuje głos. „Twoje cierpienie prawie dobiega końca”. Cięcie na gnijące zwłoki, spięte nitkami krwi i oświetlone wściekłym czerwonym błyskiem. „Przegrałeś” – podsumowuje.
Dodajmy, że sezon 4, odcinek 2 nosi tytuł „Klątwa Vecny ”i stwierdziliśmy, że sezon 4 jest bardzo zły.
Vecna był czarownikiem, który zamienił się w nieumarłą obrzydliwość znaną jako lisz tylko po to, by ostatecznie wznieść się do boskości. Po raz pierwszy został wprowadzony do D&D w 1976 roku wraz z publikacją Lochy i Dragons Suplement III: Eldritch Wizardry, napisany przez Gary'ego Gygaxa i Briana Blume. Według Shannona Applecline, historii produktów DriveThruRPG, Blume był najprawdopodobniej odpowiedzialny za włączenie go do D&D Canon. Warto również zauważyć, że Vecna jest anagramem dla Jack Vance, autor science fiction i fantasy, którego powieści zainspirowały ramy pojęciowe dotyczące działania magii w D&D.
Vecna pierwotnie weszła do kanonu tylko jako tajemnicze źródło dwóch różnych artefaktów. Ręka Vecny była „suchymi, pomarszczonymi i poczerniałymi dłońmi, podobnymi do tych, które mogły zostać spalone”. Zmieniał swoich użytkowników w złych, a także posiadał wiele trudnych do opanowania zdolności, w tym lewitację (ale nie ograniczanie) i zaklęcie zwane Palcem Śmierci.
Z drugiej strony… mówi się, że Oko „błyszczy w taki sam sposób, jak oko kota”. Wśród jego mocy znalazło się szczególnie rzadkie zaklęcie zwane „jasnosłuchaniem”, które pozwala użytkownikowi na nadprzyrodzone słyszenie oraz zdolność do wchodzenia i wychodzenia z rzeczywistości. Oczywiście jest pewien haczyk: aby użyć Oka Vecny, użytkownicy musieli na stałe wszczepić je we własną czaszkę, czyniąc z jego potężnych błogosławieństw klątwę, której nie można było usunąć.
„WPŁYW NA UŻYTKOWNIKA NIGDY NIE MOŻE BYĆ ZMIENIANY W DOWOLNY SPOSÓB” — deklaruje Niesamowita Czarodziejstwo wszystkie duże litery , “NAWET ŻYCZENIA”.
Vecna pojawiła się jeszcze kilka razy w kanonie D&D, w tym w 5. edycji Przewodnik po mistrzach lochów gdzie pojawił się jako część przykładowego panteonu D&D dla przyszłych Mistrzów Podziemi do wykorzystania w ich świecie. Ale ostatnio pojawił się jako bóg w fabule Vox Machina Critical Role. Grog Strongjaw, Keyleth, Marisha Ray i inny bóg zwany Kruczą Królową pomogli Vecnie wypędzić jego złowrogiego ducha z Planu Materialnego. Nie został jednak zabity na stałe.
Czy to Vecna, czy ktoś inny, kto zachowuje się i zachowuje jak Vecna za kulisami? Skontaktowano się z Wizards of the Coast, wydawcą D&D, aby dowiedzieć się więcej. Jednak nazwa boga-lisza nie została uwzględniona w zestawie reguł open source Netflixa. Oznaczałoby to, że do korzystania z niego wymagane jest specjalne pozwolenie.
Przewodnik Odkrywcy po Wildemount
Ceny te były aktualne w momencie publikacji.
Ten oficjalnie licencjonowany podręcznik źródłowy D&D osadzony w świecie Exandrii wspomina o Vecnie, Szeptanym i daje kilka dodatkowych uwag na temat gry z nim przy stole.