Kingdom Hearts sprawiło, że crossovery stały się fajne — przeklinając nas wszystkich i siebie samego

Autor: Han Black | 15.04.2022, 19:10

Jest rok 2022, a crossovery są wszędzie. Od Fortnite do Kosmiczny Jam 2, korporacje medialne nauczyły się grać ze sobą uprzejmie w imię epickiego zarabiania pieniędzy. Pomaga to, że kilka z tych korporacji posiada teraz wszystkie inne – i nie ma firmy medialnej bardziej znanej z tego osiągnięcia niż Disney, dumny właściciel Pixara, Marvel Studios, Lucasfilm, 20th Century Fox i innych. Być może dlatego ogłoszenie Królestwa Serca 4i plotka, że ​​postacie z Gwiezdnych Wojen mogą pojawić się w grze, wydaje się słodko-gorzkie.

To w niczym nie pomaga Królestwa Serca 3 nie do końca odzyskał magię. Może dlatego, że Sora i jego przyjaciele popłynęli do niesamowitej doliny podczas odcinka Piraci z Karaibów; może dlatego, że Elsa wykonała „Let It Go” w całości, zamiast wycinać refren lub dwa i pozwalać nam iść dalej. A może dlatego, że krajobraz popkultury tak bardzo się zmienił od czasu premiery pierwszej gry Kingdom Hearts w 2002 roku. Obecnie Sora ma do walki znacznie większego złoczyńcę: zmęczenie, które ludzie na całym świecie zaczęli odczuwać w związku z wydarzeniami crossover w ogóle, a Disneya w szczególności.

Nie zawsze tak było. W 2002 roku Królestwa Serca był objawieniem — nigdy wcześniej nie widzianym przykładem współpracy korporacyjnej w zakresie filmów i gier wideo. W prelekcja na DICE 2010, dyrektor wykonawczy Disneya Steve Wadsworth i jego kolega Graham Hopper spojrzeli wstecz na dziedzictwo Kingdom Hearts, przy czym Hopper zauważył, że dla Disneya i Square Enix było to „tak radykalne” łączenie swoich postaci, że wielu pracowników martwiło się wewnętrznie, że wynik będzie „ohydą”. ”. Zastanawiali się, dlaczego Disney miałby zgodzić się na coś takiego? Cloud Strife i Kaczor Donald w tej samej grze? Co do diabła było zamierzać zrobić?

Oto jak Królestwa Serca to się udało: bohater gry, Sora, zapuszcza się w zwariowany wieloświat światów Disneya i Final Fantasy. Riku i Kairi są jego najbliższymi przyjaciółmi, ale również zniknęli w wieloświecie. Tajemnicza ciemność grozi, że ją ogarnie. Po drodze Sora zaprzyjaźnia się z Kaczorem Donaldem i Goofym, spotyka Aerith i Szkwał, i dowiaduje się, że jego przyjaciel Kairi jest księżniczką Disneya (a zatem damą w niebezpieczeństwie, która potrzebuje jego ratunku — w końcu to były początki XXI wieku). . Tymczasem Maleficent manipulował Riku przeciwko swoim przyjaciołom, pozwalając na konflikt i ostateczne rozwiązanie między Sorą i Riku, które zainspirowało dziesięciolecia queer fanfiction. W końcu Sora i jego kumple jednoczą się, by walczyć z ciemnością, która okazuje się przejawem zwątpienia w siebie i nieszczęścia. Najlepszym sposobem na podsumowanie ich triumfu jest miłość zwyciężająca wszystko. Ten album sprzedawał się jak gangsterzy.

Grałem przez pierwsze trzy mecze, gdy miałem 19 lat, cyniczny i wciąż zmagający się ze sobą o moją queerową tożsamość; Grałem w gry razem z przyjacielem, który pojawił się jako trans dekadę później, oboje znaleźliśmy podobieństwa do naszych własnych doświadczeń w historii Riku i Sory. To wszystko brzmi pocieszająco, prawda? Świetnie się też bawiliśmy naśladując głos Myszki Miki, a nawet krzycząc i śmiejąc się za każdym razem, gdy przemawiał Kaczor Donald. Gry były po prostu takie cholerne dziwne, w sposób, który wydawał się pyszny i niemożliwy; były nie tylko zakodowane queer i miały dla nas znaczenie w ten sposób, ale także po prostu zwariowane.

Królestwa Serca czułem się jak fanfiction. W szczególności czułem się tak, jak fanfiction w 2000 roku; w tamtych czasach eksplorowano dzieła stworzone przez fanów przełomowe, ryzykowne pomysły (jak queer), ale też były na bardzo chwiejnym gruncie prawnym, często wyśmiewane przez autorów, którzy nie lubili oglądać swoich postaci na nowo interpretowanych przez fanów. Fanfiction stało się popularną formą marketingu i jest często celebrowane lub zachęcane przez twórców mediów. To dobrze pasuje do obecnych multiwersów i zwrotnic. Wszystko jest teraz Kingdom Hearts — ale kiedyś tak nie było.

Trudno sobie nawet wyobrazić dzisiejszego Disneya jako słabszego, ale na początku 2000 roku firma była w środku niesławny kryzys. Współpraca Disneya z Pixarem przyniosła ogromne sukcesy, takie jak Zabawka w 1995 i Życie robaka w 1998 roku, ale własne filmy animowane Disneya wypadły gorzej. Doprowadziło to do spór między Pixarem a Disneyem w miarę jak pierwsi coraz częściej nosili drugie; sytuacja nie rozwiązała się aż do 2005 roku, kiedy to wieloletni dyrektor generalny Disneya Michael Eisner został odsunięty i zastąpiony przez Boba Igera, który podobno naprawił relacje Disneya z Pixarem. Doprowadziło to również do formalnego przejęcia Pixara przez Disneya w 2006 roku.

Koncepcja pierwszej gry Kingdom Hearts pojawiła się w tym trudnym dla Disneya okresie, na samym początku 2000 roku. Królestwa Serca reżyser Tetsuya Nomura w an IGN wywiad, wszystko zaczęło się, gdy producent gier Square Enix, Shinji Hashimoto, miał okazję spotkać się w windzie z kilkoma dyrektorami Disneya. Cokolwiek Hashimoto im powiedział, zadziałało, prowadząc do umów twórczych niezbędnych do rozpoczęcia prac nad grą w lutym 2000 roku. Gra miała wziąć postacie z serii Final Fantasy Square Enix i połączyć je z ikonami Disneya, takimi jak Kaczor Donald i Goofy, ale także postaci z bardziej nowoczesnych filmów animowanych, takich jak Mała Syrenka oraz Tarzan.

Kwadratowy Enix

W 2000 roku crossovery były często trudne do wynegocjowania na masową skalę. Najbliższymi paralelami po stronie gier byłyby gry walki, takie jak X Men vs. uliczny wojownik w 1996 roku lub Nintendo Super Smash Bros. w 1999 roku. Te gry były jak największe fanfiction i najlepsze „kto wygra?” debaty. Czuli się jak prezenty dla graczy, którzy spędzili lata wymyślając, jak by to było dla ich ulubionych postaci w walce.

Disney miał podobną historię z Kto wrobił królika Rogera? (1988), film, w którym postacie z kreskówek Disneya i Warner Bros. wymieniały się dowcipami obok aktorów występujących na żywo. Zaowocowało to takimi sekwencjami, jak bitwa fortepianowa między Kaczorem Donaldem Disneya i Warner Bros.’ Kaczor Daffy, z tym drugim obłudnie szydząc z tego pierwszego nad jego „przeszkodą w mowie”. Ten gag jest możliwy tylko dlatego, że obie korporacje pozwoliły swoim bohaterom nie tylko się pojawiać, ale także wyśmiewać się nawzajem – a także samej branży animacji, biorąc pod uwagę większą krytykę filmu w showbiznesie. Roger Rabbit był ryzykownym przedsięwzięciem, ale wyniki były imponujące zarówno pod względem krytycznych pochwał, jak i zysków ze sprzedaży biletów.

Jednak w 2000 roku kierownictwo Disneya współpracowało z Square Enix nad Królestwa Serca wciąż mieli swoje zastrzeżenia. Według Nomury, Disney nie pozwoliłby na pojawienie się w grze swojej najbardziej znanej postaci i światowej ikony, Myszki Miki — z wyjątkiem jednego strzału, więc firma Square Enix musiała sprawić, by to się liczyło. Historia serii CBR stwierdza, że ​​​​Square Enix pierwotnie chciał, aby Myszka Miki była bohaterem gry, więc Disney zaproponował kompromis z Kaczorem Donaldem. Możesz sobie wyobrazić Kaczora Donalda jako szorstkiego bohatera Królestwa Serca ,. Ale Nomura zaproponował trzeci wybór. Nomura stworzył Sorę jako wyjątkową ludzką postać. Ma taką samą dziecinną ciekawość i zapinane na zamek kurtki, co postacie z Final Fantasy, ale zaprojektował także Sorę. Jest idealnym połączeniem dwóch światów i potrafi je wszystkie zjednoczyć.

Tak jak Królik Rogera , oraz Zmiażdż braci., to zadziałało. Kingdom Hearts było hitem wśród dzieci i nastolatków, którzy kochają Disneya. Square Enix Final Fantasy 7 (1997) była grą RPG, która łączy fantazję i cyberpunk z kulminacyjnym momentem wyciskania łez i licznymi, obciążonymi zwrotami akcji ujawnianiem pełnej traumy przeszłości bohatera, cytowanej wcześnie i często w debatach na temat tego, czy gry mogą być sztuką – ale oto lista postaci , pojawia się również w banalnej grze Disneya, w której Kaczor Donald jest potężnym posiadaczem magii (i, jak zawsze, mistrzowskim gadułą). Nie miało sensu, by Aerith uśmiechała się łagodnie z żartów Goofy'ego, a jednak oto oni wszyscy biegali razem po Traverse Town.

Rezultat był nie tylko dziwaczny, ale i zabawny, po prostu ze względu na zestawienie poważnych bohaterów Final Fantasy z bardziej zwariowanymi bohaterami Disneya. Królestwa Serca„ sukces utorował drogę do Kingdom Hearts: Łańcuch wspomnień oraz Królestwa Serca 2 by dodać do tego jeszcze więcej postaci i absurdalnych scenariuszy. Square Enix, który zdobył zaufanie Disneya i wzmocnił swoje portfele, uwzględnił Myszkę Miki jako główną postać w serialu. Miało to uwydatnić jego dziwaczny wygląd pod koniec pierwszej gry. To dziwny wynik. Seria Kingdom Hearts przedstawia postać Disneya z piskliwym głosem i dużymi uszami jako legendarnego łobuza z niezwykłymi supermocami. Jest wyposażony w okop Matrixa i daje mu tajemnicze informacje o ciemnych siłach, które zagrażają Sorze. Tyle że te jednolinijki są dostarczane z głosem Mickeya. To dzikie.

Po Królestwa Serca 2po wydaniu w 2005 roku świat, jaki znamy, zaczął się formować. Disney nabył Pixar w 2006 roku, a w 2008 roku, Człowiek z żelaza rozpoczął pierwszą fazę tego, co miało stać się Marvel Cinematic Universe. W 2012 roku Disney kupił Lucasfilm i Mściciele oraz Rozwal to, Ralph wyszło w tym roku, włączając w główny nurt pomysł zarówno filmowego multiwersu, jak i ogromnego filmu łączącego gry wideo. Zanim dotarliśmy do 2019 roku, ciemna oś czasu została zapieczętowana. Królestwa Serca 3 ukazał się w styczniu 2019 roku, a dwa miesiące później Disney kupił 20th Century Fox. W listopadzie zadebiutował Disney Plus Mandalorianin, oraz Wzrost Skywalker zamknął rok.

Zdjęcie: Square Enix

14 długich lat minęło pomiędzy Królestwa Serca 2 oraz Królestwa Serca 3i wyraźnie Disney osiągnął w tym czasie dużo przesycenia. Ale także wiele innych mniejszych gier Kingdom Hearts spotkało się z mieszanym przyjęciem, a wielu graczy podaje te gry jako powód, dla którego Królestwa Serca 3 nie pracował dla nich. W końcu niektóre z tych gier były początkowo dostępne tylko w Japonii, a kilka z nich było dostępnych tylko na urządzeniach przenośnych. Nadrabianie zaległości Kingdom Hearts 358/2 dni (2009) i Narodziny przez sen (2011) wymagał posiadania zarówno konsoli Nintendo DS, jak i PlayStation Portable — a następnie musiałeś kupić konsolę Nintendo 3DS, aby grać Odległość upuszczania snów w 2012.

Różne gry Kingdom Hearts, które zostały wydane między KH2 oraz KH3 wziął kilka dziwnych zakrętów. Disney wciąż tam był, ale Final Fantasy stało się mniej widoczne, gdy świat Final Fantasy rozszerzył się i zawierał więcej postaci z unikalnymi historiami. Seria Kingdom Hearts wciąż przypominała fanfiction, ale teraz była to opowieść pisarza, który zdał sobie sprawę, że wolą pisać oryginalną powieść fantasy. Wyniki były cudownie dziwne i szczerze mówiąc, brakowało w głównym nurcie uroku, który stworzył oryginał KH oraz KH2 przebój Disneya i Square Enix.

Kilku fanów Kingdom Hearts, takich jak mój, cieszy fakt, że nie zawsze miało to sens i trochę zwariowało. Ale niefortunnym rezultatem były rozbieżne oczekiwania odbiorców, które zmierzały do: Królestwa Serca 3. Disney Corporation stała się już komicznie zła jako Maleficent i pochłaniała wszystko, co jej spotkało, przyciągając dziesiątki aktorów z listy A do rosnącej listy filmów Marvela. Widzowie nie tylko musieli zmierzyć się ze zmęczeniem superbohatera, zanim nadszedł 2019 rok. Mieli zmęczenie Gwiezdnymi Wojnami, zmęczenie crossoverem, zmęczenie Disneya… w zasadzie widzowie mieli zmęczenie Kingdom Hearts.

naprawdę lubię Królestwa Serca 3, ale może dlatego, że przypomina mi dawno zmarłą przeszłość. Nieustępliwy, chłopięcy optymizm Sory w obliczu niemożliwych szans inspirował mnie, nawet jako dziewiętnastolatka o zimnym sercu w 2005 roku. A fakt, że Myszka Miki była i nadal ma być zły, nigdy nie nie rozśmieszy mnie. Ilekroć oglądam kompilacje śmiesznych klipów z Kingdom Hearts, często udostępnianych przez osoby próbujące kpić z serialu, przewracam oczami, bo ci ludzie nie rozumieją, że wszyscy, którzy kochają te gry wie są śmieszne — i o to chodzi. Nie można się nie śmiać z Kaczora Donalda stojącego obok Cloud Strife. To zabawne jak cholera. To rządzi!

Tyle że to też jest do bani. Tak, przynajmniej w tej chwili. To jest do bani, ponieważ w pewnym momencie każda duża korporacja zdała sobie sprawę, że crossover fanfiction to koncepcja, którą można spieniężyć do piekła iz powrotem. Współczesne crossovery nie istnieją po to, by pokazać widzom coś więcej o tym, kim te postacie mogłyby się stać, gdyby miały szansę odwiedzić inne światy. Zamiast tego dzisiejsze crossovery wydają się inspirować poczucie uznania i niewiele więcej. Jak ujął to Cameron Kunzelman w swojej analizie: Kosmiczny Jam 2: „Tweety Bird kończy w Macierz. Road Runner i Wile E. Coyote spędzają czas w Droga furii wszechświat… Problem nie polega po prostu na tym, że odniesienia się zdarzają, ale na tym, że odniesienia są możliwe dzięki systemowi koncentracji własności intelektualnej, który zachęca nas do wartościowania rzeczy pod kątem tego, ile jest w nich rozpoznawalnych treści.

Obraz: Square Enix przez Polygon

Mimo wszystko mam jednak nadzieję Królestwa Serca 4. Disney to ogromna firma, która stała się tak homofobiczna i nudna, że ​​nie może nie być mdłym i takim samym. Kingdom Hearts nie można jednak tak naprawdę opisać jako serial animowany. Złożona i pełna historii historia Kingdom Hearts jest trudna do zrozumienia dla większości widzów. Nie jest ani łatwe, ani dostępne. Nie zawsze jest skierowany do masowego odbiorcy. I w porównaniu z resztą programu medialnego Disneya w 2022 roku, to fascynujące.

Nie sądzę, że Kingdom Hearts jest konieczne, aby znów stać się fajnym. Pomaga to, że pamiętam, kiedy było fajnie; podobało mi się Królestwa Serca 3 więcej dzięki własnej nostalgii. Ale w 2022 roku nie spodziewam się, że Kingdom Hearts będzie przełomowe lub zaskakujące. Nie możesz tego oczekiwać, ponieważ zainspirował to obecny korporacyjny piekło.

Zamiast tego mówię: niech to będzie dziwne. Niech będzie reaktywny, bardziej jak inny projekt Nomury Remake Final Fantasy 7, który sam w sobie służy jako komentarz do oczekiwań graczy w stosunku do oryginalnego ukochanego klasyka. Powinno być prowokacyjne, ponieważ Kto wrobił królika Rogera. I niech to będzie głupie, jak w pierwszej grze Kingdom Hearts, w której trwała moc miłości w obliczu apokalipsy zyskała ten zwięzły opis Goofy'ego: „Nawet jeśli to miejsce zniknie, nasze serca nigdzie nie idą ”.