Gra Marvel Multiverse nie pasuje do nowoczesnych stołowych gier RPG
Dlaczego lubimy historie o superbohaterach? To pytanie wciąż mnie dręczyło, gdy czytałem wczesny podgląd Gra fabularna Marvel Multiverse. Czy to zamiłowanie do aspiracji? Czy badamy ich fikcyjne życie, aby lepiej wzorować się na ich wyczynach? A może jest to raczej nabożny podziw dla doskonalszego człowieczeństwa? Nowy dokument z testami rozgrywki poświęca ponad 120 stron reguł i szczegółów dotyczących rusztowań dla systemu, który ostatecznie wydaje się być trzecią opcją: czytanie komiksów w celu wybrania najlepszych figurek do gabloty. Postacie w grze wydają się statyczne, nieruchome i sterylne, a gra zbyt mocno koncentruje się na obsłudze fanów i sztuczkach.
Ta nowa gra została stworzona przez Matt Forbeck ,, bestseller New York Timesa, który współprojektował system z Mikem Capsem, Johnem Nee i Johnem Nee. To nie pierwszy raz. Dziadek RPG-ów, TSR, rozpoczął tradycję latami 1984 Marvel Superbohaterowie i kontynuował to z Gra przygodowa Marvel Super Heroes w 1998 roku. Marvel wziął sprawy z powrotem w swoje ręce, bezpośrednio publikując Gra fabularna Marvel Universe w 2003 roku, podczas gdy Margaret Weis Productions udało się uzyskać licencję Marvel Heroiczne odgrywanie ról w 2012.
Marvel, wieloświatowe RPGpoprzednicy przyjęli różne taktyki, przekładając pełne akcji i często papkowate historie komiksowe na stół — w jednym przypadku używali talii kart zamiast kości — ale żadnemu z nich nie udało się przyciągnąć od dawna słuchaczy. Pomimo bliskiego dławienia się Marvela w kulturze popularnej, Forbeck i jego zespół nie mają zagwarantowanego sukcesu. Obecna scena RPG może pochwalić się wieloma systemami ułatwiającymi zamaskowanym krzyżowcom — Maski: nowa generacja lub Sentinel Comics: Gra fabularna to dwa ostatnie wyróżnienia — które odniosły sukces wraz z oddanymi społecznościami utrzymującymi stare konie robocze, takie jak Mutanty i mózgi kwitnąć.
Marvel, wieloświatowe RPG jest grą zdecydowanie mainstreamową, od prezentacji po mechaniczne kości. Każdy, kto zna Dungeons & Dragons, natychmiast rozpozna strukturę, która wydaje się celowa. Każda gra, która w tej chwili dąży do sukcesu w głównym nurcie, chce odwoływać się do ogromnego kontyngentu graczy uzależnionych od 20-ściennych kości. Możesz zobaczyć, do kogo stara się gra, patrząc na jej wypełniony informacjami arkusz postaci, który zawiera wszystkie linie i pola w ściśle ustrukturyzowanym formacie.
Po dość solidnym rozdziale wprowadzającym, który wyjaśnia gry RPG i sposób, w jaki się w nie gra, książka zaczyna robić wiele dziwnych założeń. Chociaż sekcja dotycząca zasad bezpieczeństwa podkreśla potrzebę ustalenia podstawowych oczekiwań podczas sesji zerowej, nie zawiera żadnych szczegółów na temat konkretnych narzędzi, które gracze muszą egzekwować. Istnieje wiele rozmów typu „gracze powinni czuć się swobodnie, aby wyrazić”, które wydają się obarczać osoby odpowiedzialnością za wyrażanie dyskomfortu, co jest sprzeczne z całym sensem nowoczesnych narzędzi bezpieczeństwa.
Mistrzowie gry, zwani Narratorami w tym systemie, poczują się równie pominięci, ponieważ instrukcja testów rozgrywki wyraźnie ma nadzieję, że są „wytrawnym graczem, który wcześniej rzucił wieloma kośćmi”. Dołączona jest jedna krótka, wprowadzająca przygoda, która jest bardziej chwalebnym samouczkiem walki. Tworzenie dowolnych scenariuszy wykraczających poza ten zakres będzie odbywać się bez wskazówek dotyczących zasad, wskazówek dotyczących tworzenia wrogów i ich bloków statystyk lub wielu innych rzeczy. Przyszłe wersje zasad zapewnią zasoby dla początkujących Narratorów i pomogą rozszerzyć listę złoczyńców do przebicia poza zaledwie kilka pomruków Hydry.
Jedna z bardziej reklamowanych mechanik w Marvel, wieloświatowe RPG to system d616, bezczelne nawiązanie do ustawienia komiksu na Ziemi-616. Gracze rzucają trzema sześciościennymi kośćmi za każdym razem, gdy akcja flirtuje z niebezpieczeństwem lub konfliktem, porównując wyniki z docelową liczbą, aby określić sukces lub porażkę. Różnokolorowa kostka Marvel zapewnia dostęp do „fantastycznych” wyników i innych bonusów, gdy wyląduje na logo marki Marvel, które zastępuje twarz z jednym pipsem. Ta wynikowa jedna również liczy się jako szóstka, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostałe dwie kości również pokazują jedynki, ponieważ jest to przerażający nieudany rzut. Nieudana rola nie jest czymś, czego chcesz.
Jeśli nie masz pewności, co powinno być łatwym systemem, nie martw się. Fani mogą być zirytowani tym żartobliwym gestem, ale może również zmylić jedyną dźwignię, której gracz używa do atakowania, obrony i uzyskiwania dostępu do swoich supermocy. Piękno trafień krytycznych i niepowodzeń na 20-ściennej kostce polega na natychmiastowej klarowności rzutu. Jeśli gracze są zmuszeni zastanowić się, czy zbiór liczb i innych jest dobry czy zły, trudno jest stworzyć napięcie.
Na korzyść gry, jej system rang jest naprawdę obiecujący. System rang działa dokładnie tak, jak tradycyjne poziomy postaci RPG. Daje dostęp do bardziej zaawansowanych cech i mocy, dopóki drużyna nie ukończy niektórych misji. Wykonują podwójny obowiązek, kadrując rozwój postaci w trakcie kampanii. Gracze mogą rozpocząć w dowolnym miejscu na 25 szczeblach drabiny rang, ustanawiając swoich bohaterów jako nowicjuszy o świeżej twarzy lub kogoś, kto zmiażdżył wartownika lub dwóch. Grupa może ustawić limit swojego rozwoju i ograniczyć przygody grupy do Piekielnej Kuchni lub innych odległych zakątków. Limit ten jest zawsze regulowany, co zwiększa ryzyko i potęguje intrygę.
Tylna połowa dokumentu z testów rozgrywki zawiera i tak imponującą listę mocy, które pozwolą ci zmaksymalizować swoje zdobycze. Pogrupowane według pochodzenia, tworzą progresywną strukturę, którą należy odblokować z czasem – imituje to stopniowe opanowanie przez początkującego bohatera własnych umiejętności i przenikliwości. Ćwiczenie jest trochę zbyt hipotetyczne, ponieważ obecny materiał tylko rysuje powierzchnię świata, którego będą chronić ci bohaterowie. Gracze mogą stworzyć własnego Avengera lub Spider-Persona, wraz z pochodzeniem i historią, ale w jaki sposób wpływa to na ich działania?
Istnieją wytyczne, które wyjaśniają próg uszkodzeń, kto może podnosić pojazdy i jaka prędkość jest tracona w każdym zakręcie podczas szybowania.
Opowieści o superbohaterach to melodramaty, opowieści o wzmożonych emocjach, głośnych deklaracjach i desperackich akcjach. W tak rozległym wszechświecie jak Marvel, ci bohaterowie nieustannie się ze sobą kłócą, konfrontują, wspierają i zwierzają się sobie. Ich działania czasami mają tragiczne konsekwencje, ujęte w słusznym powiedzeniu wujka Bena o władzy i odpowiedzialności. Obecna wersja gry nie odzwierciedla świata, w którym zbiorowe wysiłki nielicznych odpierają machinacje zła. Gra ledwo trzyma postacie odpowiedzialne za ich działania. Bohaterowie mogą zaatakować każdą ofiarę i „powstrzymywać się”. Lukę moralną gry można by w pełni rozwinąć, jednak obecne informacje nie rozumieją, dlaczego te historie działają.
chciałbym zobaczyć Marvel, wieloświatowe RPG zbuduj rodzaj zestawu narzędzi, który umożliwia graczom tworzenie własnych W pajęczy wers, Logan, lub Nieśmiertelny Hulk — rodzaje historii, które zagłębiają się w dobrze znaną maskę, szukając osoby, która ją nosi. Odgrywanie ról nie powinno ograniczać się do odtwarzania historii za pomocą figurek. Ta gra powinna pozwolić nam wszystkim odkryć superbohaterów, których podziwiamy i wznieść się na wyższy poziom.
Marvel Multiverse Role-Playing Game: instrukcja Playtest będzie dostępny w sprzedaży detalicznej od 20 kwietnia. Marvel Entertainment udostępnił kopię wersji przedpremierowej do recenzji. Możesz znaleźć dodatkowe informacje na temat polityki etycznej firmy Polygon tutaj.