Zapowiedź Sniper Elite 5: Kultowy hit podkreśla najlepsze rzeczy, które fani kochają
Sniper Elite po raz pierwszy odwiedził mnie we śnie. Poważnie. Latem 2014 roku moja podświadomość wypłukiwała to, co tego dnia przeczytałam w Internecie, i obudziłam się z przymusem, którego nigdy wcześniej nie czułam. Gdzie Richard Dreyfus wyrzeźbił górę z tłuczonych ziemniaków, Kupiłbym Snajper Elite 3.
Myślę o tym przeczuciu za każdym razem, gdy grałem w tę grę, od 2014 do 2017 roku Snajper Elite 4oraz w dwuipółgodzinnym podglądzie Snajper Elite 5 które Rebellion Entertainment zorganizowało dwa tygodnie temu. Takie przeczucie, że Pojedziesz-do-systemu-Dagobah konieczne, jest absolutnie konieczne, aby cieszyć się grą, która wymaga od gracza spełnienia jej warunków i grania w jej tempie. Zajęło mi to wszystkie 150 minut, które miałem z Snajper Elite 5 przebrnąć przez misję drugiego rozdziału i wypełnić tylko jej główne cele — nawet opcjonalne zabójstwo, które zwykle reprezentuje największe napięcie i akcję na poziomie. Ale kochałem każdą sekundę.
W Snajper Elite 5, jednoosobowy strajk chirurgów znany jako Karl Fairburne ma miejsce we Francji w 1944 r., zmuszając aliantów do wyzwolenia z Włoch (Snajper Elite 4) i Afryki Północnej (Snajper Elite 3). Alianci przełamali nazistowski Atlantikwall w Normandii i gdzie indziej, z Karlem wśród sił inwazyjnych. Ale jest uwięziony za liniami wroga i przegrupowuje się z francuskimi bojownikami ruchu oporu. Oczywiście naziści mają spektakularny pomysł na gotowanie na koniec świata i nazywa się to Operacją Kraken. Fairburne, krzywiąc się po męsku, jest tutaj, żeby to wyłączyć.
Snajper Elite 5, premiera pod koniec maja jest następstwem swojego poprzednika o prawie pięć lat, a systemy rozgrywki, które widziałem, wskazywały na wysiłek w celu dopracowania informacji wizualnych do najbardziej niezbędnych komponentów. Szczegóły, takie jak tętno Fairiburne'a (kluczowe dla snajperów z lunety) i hałas, który tworzy (bieganie kontra skradanie się) są teraz scentralizowane i konsekwentnie zlokalizowane w interfejsie użytkownika, dając graczowi bardziej natychmiastowe i naturalne zrozumienie tego, jak jego ruch może zwrócić uwagę. Większy obraz, poczułem się bardziej świadomy tego, gdzie w swoim świecie był Karl Fairburne.
To ważne, ponieważ poziom, na którym grałem Snajper Elite 5 nie udzielił praktycznie żadnej pomocy w postaci zamaskowanych strzałów. Poprzednie gry zaśmiecały przestrzeń gry hojną osłoną dźwiękową w postaci niesprawnych generatorów benzynowych lub samolotów przelatujących nad głową. Dzięki osłonie dźwiękowej możesz pozostać tam, gdzie jesteś i strzelać bez wrogiej AI, która trianguluje twoją pozycję i nie wypłoszy cię za pomocą strzałów lub, co gorsza, granatów.
Snajper Elite 5, wydaje się, że skupia się z powrotem na strzelaniu i przemieszczaniu się. Innymi słowy, obserwowanie, faktyczne planowanie i znajomość drogi ucieczki z wyprzedzeniem i używanie jej za każdym razem, gdy wykonujesz duży strzał, bez względu na to, jak daleko. Wraca do wolniejszej rozgrywki, która sprawiła, że seria stała się tak kultowym hitem od dekady. Są oczywiście opcje, aby pokonać kłopotliwego wartownika z ukrycia lub użyć prymitywnego pistoletu z tłumikiem Welrod lub innej amunicji poddźwiękowej, aby po cichu usunąć wroga. Ale to nie jest ukrycie w Far Cry. Jeśli zamierzasz stosować taktykę cichego obalania, Snajper Elite 5 oczekuje, że będziesz bliżej i szybciej niż jego poprzednicy.
Istnieją opcje menu, które pozwalają ogłuszyć świadomość i agresję sztucznej inteligencji wroga lub sprawić, by Karl był zwykłą gąbką pociskową. Ale grając na każdym szanowanym poziomie, porządek sprawy jest jasny: przekradnij się, strzelaj i odejdź. Snajper Elite 5 jest również bardzo powtarzalną grą, na co wskazują hojne automatyczne zapisy i punkty kontrolne na całym poziomie. Jeśli punkty kontrolne nie są wystarczająco hojne, zawsze istnieje sposób na oszczędzanie tuż przed oddaniem dużego, ryzykownego strzału. Poziom, na którym grałem, który zaprowadził mnie do winnic we francuskiej dolinie Loary, miał trzy ścieżki do celu, zamku służącego teraz jako stanowisko dowodzenia starszego nazistowskiego oficera.
Wydawało się, że, zgodnie ze starszymi grami Sniper Elite, oczekiwano wielu przejść poziomu, aby gracz mógł określić najlepszą drogę do celu. Po zmaganiu się z niespodziewanie wytrwałym patrolem w wiejskim kościele wzdłuż najbardziej wysuniętej na zachód ścieżki, ruszyłem ponownie i zdecydowałem się na wschodnie podejście do zamku, mimo że wywiad ruchu oporu powiedział mi, że jest on silniej strzeżony. W ten sposób nadal oferowałem więcej osłony, a tym samym lepszą okazję do poprawy mojej pozycji krok po kroku.
Odblokowano również nowy punkt infiltracji, stajnie przy zachodniej bramie, na przyszłe powtórki, jeśli będę chciał wrócić i wyczyścić wszelkie pominięte cele lub nieodebrane elementy do odblokowania. Snajper Elite 5 będzie bardziej skłaniać się do dostosowywania broni niż poprzednie wpisy, dzięki stołom warsztatowym umieszczonym w odpowiednich miejscach, aby umożliwić graczom dostosowanie broni do ich stylu gry.
Nie widziałem tego zbyt wiele w mojej rozgrywce, skupiając się na osiągnięciu głównego celu bez ściągania na mnie gniazda szerszeni nazistów. Ale odprawa przedpremierowa Rebellion Entertainment zapewniła nas, że gracze mogą dostroić swoje wyposażenie, aby wspierać ich styl gry, od czystego ukrywania się, przez szybkość, po „kontrolę” (co oznacza używanie strzałów z dużej odległości, aby przesunąć wrogą sztuczną inteligencję), a następnie po prostu w górę mocy, przedostając się na pozycję wroga i używając pełnego magazynka pistoletu maszynowego, aby wyeliminować wszystkich.
Przez cały ten czas gracze będą odkrywać bogato ilustrowany świat, który nadąża za animacją 60 klatek na sekundę, nawet jeśli przerywniki dialogowe wyglądają na roboty i są z ostatniej generacji. Snajper Elite 5 nie jest grą z otwartym światem (zapytaj Snajper: Duch Wojownik 3 jak dobrze ten pomysł pasował do wojskowej gry snajperskiej), a niewidzialne granice istnieją, nawet w grywalnej przestrzeni, w postaci ścian, których nie możesz okryć lub rzędów upraw, w których nie możesz zniknąć.
Ale wieloaspektowe rozwiązanie tego poziomu, cecha charakterystyczna projektu Sniper Elite, jest nadal widoczne. Sercem serii Sniper Elite jest bardziej gra logiczna niż strzelanka, której elementami manipuluje się z perspektywy trzeciej osoby na muszce. Podobnie jak szachy, wymaga planowania i cierpliwości, które wydają się nieprzyjazne dla współczesnego gatunku strzelanek. Jeśli jesteś gotów dokonać tej inwestycji, gra otworzy się w piękną, pełną napięcia narrację, w której jesteś właścicielem decyzji i błędów Karla Fairburne'a w sposób, w jaki po prostu nie posiadasz żadnego innego bohatera w strzelankach do gier wideo.
Snajper Elite 5 premiera 26 maja na PlayStation 4, PlayStation 5, Windows PC, Xbox One i Xbox Series X.