Największy na świecie samolot Stratolaunch wznosi się na rekordową wysokość 27 000 stóp
Stratolaunch zakończył dziś siódmy lot testowy swojego ogromnego samolotu nośnego Roc, osiągając przy tym rekordową wysokość jak na tak duży samolot. Wysiłek został również wykorzystany do zbadania osiągów w locie nowego sprzętu pylonowego, który będzie napędzał mniejsze samoloty naddźwiękowe z dużych wysokości i na duże odległości z prędkością ponad 5 machów w locie.
Roc Stratolauncha był pierwotnie pomyślany jako nośnik rakiet i satelitów, co pozwalało na wystrzelenie ich ze stratosfery na niską orbitę okołoziemską. Stratolaunch niedawno przerobił swój ogromny samolot, który zawiera sześć silników Boeinga i dwa obok siebie kadłuby o rozpiętości skrzydeł 385 stóp (117 m), jako platformę dla naddźwiękowych pojazdów badawczych.
W 2020 roku Boeing pokazał, jak te pojazdy będą wyglądać na wczesnym etapie rozwoju, ujawniając koncepcję Talon-A. Jest przeznaczony do szybkich i spójnych lotów naddźwiękowych, które mogą wystartować i wylądować na pasie startowym, a także zostać wystrzelone z samolotu przewoźnika Roc. W zeszłym miesiącu Boeing zaprezentował pojazd testowy o nazwie TA-O w ramach swojego programu naddźwiękowego.
W międzyczasie Stratolaunch pracował nad samolotem Roc, który będzie wyposażony w sprzęt niezbędny do wprowadzenia Talon-A do lotu. Pylon, który waży około 8000 funtów (3629 kg) i mierzy 14 stóp (4,3 m) w poprzek środka rozpiętości skrzydeł Roca, zawiera system wciągania do podnoszenia Talon-A na miejsce.
Wysiłki firmy związane z testowaniem pylonu na samolotach koncentrowały się na walidacji tej nowej konfiguracji w locie, a teraz odnoszą sukcesy w kilku obszarach. Samolot Roc wystartował w trzygodzinną podróż przez pustynię Mojave, osiągając 8200 m n.p.m., gdzie osiągnął największą wysokość podczas dotychczasowych testów.
Według firmy, lot wsparł również ostatnie działania testowe poprzez dalszą weryfikację ogólnych osiągów i obsługi samolotu z pylonem na pokładzie, a także funkcji podwozia lądowego. Firma planuje przeprowadzić swoją pierwszą pełną wersję podczas lotu jeszcze w tym roku po pomyślnym zintegrowaniu pojazdu testowego TA-O z samolotem przewoźnika.