Największy na świecie samolot Stratolaunch wznosi się na rekordową wysokość 27 000 stóp

Autor: Michael Korgs | 17.06.2022, 13:32

Stratolaunch zakończył dziś siódmy lot testowy swojego ogromnego samolotu nośnego Roc, osiągając przy tym rekordową wysokość jak na tak duży samolot. Wysiłek został również wykorzystany do zbadania osiągów w locie nowego sprzętu pylonowego, który będzie napędzał mniejsze samoloty naddźwiękowe z dużych wysokości i na duże odległości z prędkością ponad 5 machów w locie.

Roc Stratolauncha był pierwotnie pomyślany jako nośnik rakiet i satelitów, co pozwalało na wystrzelenie ich ze stratosfery na niską orbitę okołoziemską. Stratolaunch niedawno przerobił swój ogromny samolot, który zawiera sześć silników Boeinga i dwa obok siebie kadłuby o rozpiętości skrzydeł 385 stóp (117 m), jako platformę dla naddźwiękowych pojazdów badawczych.

W 2020 roku Boeing pokazał, jak te pojazdy będą wyglądać na wczesnym etapie rozwoju, ujawniając koncepcję Talon-A. Jest przeznaczony do szybkich i spójnych lotów naddźwiękowych, które mogą wystartować i wylądować na pasie startowym, a także zostać wystrzelone z samolotu przewoźnika Roc. W zeszłym miesiącu Boeing zaprezentował pojazd testowy o nazwie TA-O w ramach swojego programu naddźwiękowego.

W międzyczasie Stratolaunch pracował nad samolotem Roc, który będzie wyposażony w sprzęt niezbędny do wprowadzenia Talon-A do lotu. Pylon, który waży około 8000 funtów (3629 kg) i mierzy 14 stóp (4,3 m) w poprzek środka rozpiętości skrzydeł Roca, zawiera system wciągania do podnoszenia Talon-A na miejsce.

Wysiłki firmy związane z testowaniem pylonu na samolotach koncentrowały się na walidacji tej nowej konfiguracji w locie, a teraz odnoszą sukcesy w kilku obszarach. Samolot Roc wystartował w trzygodzinną podróż przez pustynię Mojave, osiągając 8200 m n.p.m., gdzie osiągnął największą wysokość podczas dotychczasowych testów.

Według firmy, lot wsparł również ostatnie działania testowe poprzez dalszą weryfikację ogólnych osiągów i obsługi samolotu z pylonem na pokładzie, a także funkcji podwozia lądowego. Firma planuje przeprowadzić swoją pierwszą pełną wersję podczas lotu jeszcze w tym roku po pomyślnym zintegrowaniu pojazdu testowego TA-O z samolotem przewoźnika.