H2 Clipper to sterowiec wodorowy, który może przetransportować 154 000 kg ładunku z prędkością 280 km/h na dystansie 9650 km

Autor: Maksim Panasovskiy | 24.06.2022, 20:05

Sterowce napędzane wodorem mogą stać się w najbliższych latach podstawą logistyki transportowej. Firma H2 Kliper rozwija transport lotniczy i obiecuje zaprezentować prototyp za trzy lata.

Co jest znane

H2 Kliper ukończył modelowanie aerodynamiczne zachowania się transportu lotniczego z wykorzystaniem wodoru jako paliwa. Mówimy oczywiście o modelowaniu cyfrowym. Deweloper oświadcza, że ​​uzyskane informacje będą stanowić podstawę charakterystyki projektu.

Rozwój H2 Kliper rozpoczęła się w zeszłym roku. Pierwszy prototyp powstanie w 2025 roku. Firma wierzy, że jej sterowiec wodorowy będzie w powietrzu do 2028 roku.

Producent uważa, że H2 Kliper może pełnić dwie funkcje jednocześnie. Po pierwsze do transportu wodoru na odległość 1600 km. Będzie to tańsze niż budowanie rurociągów. Po drugie do transportu towaru. Według twórców sterowiec będzie mógł przewozić ładunki o wadze ponad 154 000 kg (340 000 funtów). Jest to porównywalne z masą 115 samochodów Toyota Corolla. maksymalna prędkość H2 Kliper wyniesie 280 km/h (175 mph). Statki towarowe poruszają się wielokrotnie wolniej. Zasięg lotu - do 9650 km (6000 mil).

Samolot Boeing 787 Dreamliner może jednak osiągnąć prędkość ponad 900 km/h H2 Kliper obniży koszty transportu czterokrotnie w porównaniu z transportem lotniczym. Ponadto sterowiec nie potrzebuje dużych kompleksów logistycznych do startu i lądowania. Cóż, zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych w połączeniu z silnikami elektrycznymi rozwiązuje problem szkodliwych emisji.

Źródło: Nowy Atlas