Maszyna do pisania DNA zamienia całe frazy w żywe komórki

Autor: Michael Korgs | 12.07.2022, 14:51

Zapomnij o niewidzialnym atramencie – przyszli szpiedzy mogą przesyłać tajne wiadomości bezpośrednio do DNA żywych komórek, według naukowców z Howard Hughes Medical Institute (HHMI). Szyfrując całe akapity w DNA, naukowcy z Instytutu Medycznego Howarda Hughesa zademonstrowali „Maszynę do pisania DNA”, która, jak twierdzą, może ostatecznie służyć jako komórkowa „czarna skrzynka”.

Spektakularność naturalnych systemów przechowywania informacji blednie w porównaniu z naszymi własnymi technologiami zarządzania informacją cyfrową, jednak nie mogą one konkurować z faktami naturalnymi. DNA to bardzo gęsty materiał, zdolny do przechowywania do 215 milionów GB danych w jednym gramie – a potencjalnie więcej, w zależności od niektórych zmiennych. Pisanie i czytanie z DNA pozostaje czynnością czasochłonną.

Naukowcy z HHMI stworzyli nową metodę szybkiego i sekwencyjnego rejestrowania informacji w DNA. Maszyna do pisania DNA, jak wiadomo, wprowadza krótkie odcinki DNA jeden po drugim od lewej do prawej w pustą „taśmę DNA”. Zespół zaprojektował i zademonstrował ponad 4096 różnych symboli, które można wstawić do tekstu, pokazując, że maszyna do pisania DNA może je ułożyć w celu utworzenia pełnych zdań, które można następnie odczytać.

W swoich pierwszych próbach badacze używali zwrotów takich jak „Co Bóg uczynił”, „Co Bóg uczynił” i „Co Bóg uczynił”. Ten werset biblijny, który może wydawać się nieco dramatyczny, został wybrany, ponieważ była to pierwsza wiadomość wysłana telegrafem za pomocą alfabetu Morse'a. Wyrażenie „Panie Watson, chodź tutaj!” jest również godny uwagi; była to pierwsza linia wypowiedziana przez połączenie telefoniczne. Trzecie i ostatnie zdanie testowe brzmiało: „Związani na zawsze, DNA” fragment piosenki BTS.

Z drugiej strony, maszyna do pisania DNA nie służy tylko do umieszczania cytatów w komórkach. Według załogi, pewnego dnia może zostać wykorzystany do śledzenia aktywności i historii komórek, pozwalając naukowcom na zbadanie ich rozwoju lub reakcji na choroby lub leki, jak czarna skrzynka na niebie. Zespół zbadał, w jaki sposób jedna komórka podzieliła się na 1,2 miliona w ciągu 25 dni i nakreślił swoje kody kreskowe, aby zbudować drzewo genealogiczne w testach.

Badania zostały opublikowane w czasopiśmie Natura .