Kierowca Tesli zabił motocyklistę podczas korzystania z autopilota, powodując kolejne śledztwo
W Draper w Utah kierowca Tesli korzystający z autopilota uderzył w tył motocykla wczesnym rankiem w niedzielę, zabijając motocyklistę. Jest to najnowszy wypadek, który wywołał kontrolę ze strony federalnych śledczych z National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) w sprawie zaawansowanej technologii wspomagania kierowcy Tesli.
Według lokalnych raportów, wypadek miał miejsce wkrótce po godzinie 1 w nocy na południowym I-15 w pobliżu linii Salt Lake i Utah County. Motocyklista, którego nie zidentyfikowano, jechał na południe w pobliżu linii Salt Lake i hrabstwa Utah, gdy Tesla wyłonił się z tyłu i zderzył się z nim. Według Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego Utah, kierowca Tesli uderzył w tył motocykla, rzucając motocyklistę na ziemię, gdzie szybko zginął.
Wypadek w Utah był ostatnim, który został dodany do listy NHTSA Special Crash Investigations (SCI), w której agencja gromadzi dane wykraczające poza to, co lokalne władze i firmy ubezpieczeniowe zwykle gromadzą na miejscu zdarzenia. Agencja bada również incydenty związane z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy, takimi jak Autopilot Tesli, oraz technologiami zautomatyzowanej jazdy.
Na dzień 26 lipca NTSB zidentyfikował 48 wypadków samochodowych na swojej liście SCI, z których 39 było spowodowanych przez pojazdy Tesli. W tych wypadkach Tesli zginęło 19 osób, w tym kierowcy i pasażerowie.
Kierowca Tesli korzystający z Autopilota zderzył się z nieruchomymi pojazdami ratowniczymi w 16 incydentach, w wyniku czego 15 obrażeń i jeden zgon, poza programem SCI. Większość z tych zdarzeń miała miejsce w nocy, a oprogramowanie ignoruje środki kontroli sceny, takie jak światła ostrzegawcze, flary, stożki i podświetlana tablica ze strzałkami. Dochodzenie zostało uaktualnione do „Analizy inżynierskiej”, która jest drugą i ostatnią fazą sondy przed możliwością wycofania.
Tesla znalazła się na szczycie rządowej listy wypadków samochodowych spowodowanych aktywnymi funkcjami wspomagania kierowcy, które według producentów samochodów sprawiają, że jazda jest bezpieczniejsza. Statystyki Tesli były znacznie wyższe niż innych firm, najprawdopodobniej ze względu na fakt, że sprzedaje więcej pojazdów z systemami poziomu 2 niż jej konkurenci. Według firmy dane telematyczne w czasie rzeczywistym od klientów Tesli pozwalają również na szybszą procedurę raportowania.
Według NHTSA w okresie od 20 lipca 2021 do 21 maja 2022 doszło do 273 kolizji pojazdów Tesla z udziałem Autopilota. Większość z wszystkich 392 wypadków miało miejsce w tym okresie (273).
Każdego dnia dochodzi do setek wypadków samochodowych, z których wiele kończy się ofiarami śmiertelnymi. W ubiegłym roku w wypadkach samochodowych zginęło więcej osób niż kiedykolwiek od 2005 r. NHTSA przewiduje, że w 2021 r. w wypadkach drogowych zginie 42 915 osób, co stanowi 10,5 procentowy wzrost w porównaniu z 38 824 zgonami odnotowanymi w 2020 r. Piesi, rowerzyści, a inni, którzy zginęli podczas kolizji, należą do ofiar śmiertelnych.
Większość tych wypadków nie dotyczy samochodów Tesli. Jednak ze względu na chęć Tesli do testowania wersji beta nowego oprogramowania na swoich klientach – a w rezultacie wszystkich innych osób w pobliżu tych kierowców – awarie Tesli, zwłaszcza te, w których występuje Autopilot, wymagają uwagi. Ze względu na ryzyko, jakie jest skłonne podjąć dzięki zaawansowanej technologii udostępnionej w domenie publicznej oraz na skróty, które wycięła, aby to osiągnąć, Tesla jest wyjątkowym biznesem.
Kiedy pewna technologia bierze udział w śmiertelnym wypadku, tak jak miało to miejsce w przypadku Autopilota, należy ją dokładnie zbadać, aby zobaczyć, jakie decyzje zostały podjęte, które doprowadziły do tego konkretnego niepowodzenia. A ponieważ Tesla twierdzi, że prawidłowo używany Autopilot sprawia, że jazda jest bezpieczniejsza, mimo że wyniki wydają się znacznie bardziej skomplikowane.