Amazon kupuje robota odkurzającego Roomba iRobot za 1,7 miliarda dolarów.
Amazon poczynił znaczne postępy na rynku robotów domowych. iRobot, producent robotów odkurzających Roomba, zgodził się sprzedać siebie Amazonowi. Zakup jest warty 1,7 miliarda dolarów w gotówce i pozostawi Colina Angle'a na stanowisku dyrektora generalnego iRobot. Obie firmy nie ogłosiły, kiedy spodziewają się zamknięcia transakcji; będzie to jednak podlegało zatwierdzeniu zarówno akcjonariuszy i organów regulacyjnych firmy iRobot”.
Ogłaszając ogłoszenie, Amazon nie wdawał się w szczegóły. Starszy wiceprezes Amazon Devices, Dave Limp, pochwalił zdolność iRobot do „odnalezienia sposobu, w jaki ludzie sprzątają”, dodając, że nie może się doczekać tworzenia nowych produktów. Engle argumentował, że Amazon podziela zaangażowanie iRobota w nowe gadżety domowe i uważa, że internetowy gigant byłby dobrym partnerem.
iRobot jest niezależny od 32 lat. Firma została założona w 1990 roku przez naukowców z MIT, a jej wczesne wysiłki koncentrowały się na robotach wojskowych, takich jak PackBot. W 2002 roku firma wprowadziła pierwszą Roombę, zrobotyzowany odkurzacz, który szybko stał się popularny, sprzedając milion sztuk w ciągu trzech lat. Do 2004 roku firma rozszerzyła swoją działalność o roboty do mopów (Braava) i odniosła taki sukces, że w następnym roku sprzedała swój oddział wojskowy.
iRobot borykał się z pewnymi problemami w ostatnich miesiącach. Chociaż firma radziła sobie dobrze w ostatnich latach, w ostatnim kwartale odnotowała stratę, przy czym przychody i rezerwy gotówkowe zmniejszyły się. Ostrzegł również, że wzrost gospodarczy zostanie zahamowany przez inflację i brak konsumentów w wyniku inwazji Rosji na Ukrainę. Chociaż firma była optymistyczna, że może wrócić do rentowności, a nawet pokonać wcześniejsze oczekiwania, z pomocą Amazona, może nie musi się tak bardzo martwić.
Partnerstwo może zrewolucjonizować przemysł robotów domowych. iRobot ma obecnie ostrą konkurencję, w tym markę Anker Eufy, Neato Robotics, Roborock, Shark i Wyze. Amazon nie tylko da iRobotowi więcej pieniędzy na walkę z konkurencją; zapewniłoby również znacznie silniejszą reklamę ich produktów. W obecnej sytuacji Amazon mógłby wykorzystać przejęcie do wspierania inicjatyw takich jak kumpel Astro lub rosnąca armia robotów magazynowych.