General Electric zakończył kolejną fazę testów adaptacyjnego silnika F-35 Lightning II, który zwiększy zasięg o 30%
General Electric i US Air Force zakończyły testy drugiej wersji silnika adaptacyjnego dla myśliwca piątej generacji F-35 Lightning II.
Co wiadomo
Prototyp XA100 przeszedł drugi etap testów w Arnold Air Force Base wczesną wiosną 2022 roku. Silnik jest już gotowy do kolejnego etapu. General Electric jest gotowy do rozpoczęcia etapu inżynierii i rozwoju produkcji.
Jednostka napędowa, która powstaje w ramach projektu AETP, zwiększy zasięg F-35 Lightning II o 30%. Twierdzi się, że instalacja XA100 zwiększy zasięg z 2.175 km do prawie 2.900 km i pozwoli amerykańskim myśliwcom konkurować z chińskimi samolotami.
Jednak silnik adaptacyjny jest bardzo kosztownym opracowaniem dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Według Franka Kendalla, sekretarza Sił Powietrznych USA, koszt projektu może sięgnąć 6 mld dolarów. W związku z tym Pentagon mógłby odmówić zakupu 70 samolotów F-35 Lightning, pod warunkiem, że korzyści z nowego silnika mogłyby zrekompensować niedobór myśliwców.
Obraz: AI Monitor