Siły Powietrzne USA używają F-35 z miniaturowym instrumentem QRIP o wartości 230 tys. dolarów do zbierania danych o locie zamiast systemu o wartości 25 mln dolarów - urządzenie mogłoby pojawić się na bombowcu B-21 Raider i MQ-9 Reaper o napędzie atomowym

Autor: Maksim Panasovskiy | 23.11.2022, 23:56

Eskadra testowa Sił Powietrznych USA ma nadzieję, że urządzenie wielkości piłki nożnej może zrewolucjonizować sposób zbierania danych podczas lotu.

Co wiadomo

Urządzenie nosi nazwę Quick Reaction Instrumentation Package (QRIP). 59 Eskadra Testowa Dowództwa Walki Powietrznej w Bazie Sił Powietrznych Nellis w Nevadzie rozpoczęła na początku tego roku wyposażanie w urządzenie myśliwców bojowych piątej generacji F-35 Lightning II. QRIP znajduje się w przedziale uzbrojenia samolotu.

Ppłk Nathan Malafa, dowódca eskadry, powiedział 10 listopada Defense News, że Siły Powietrzne USA chcą wykorzystać QRIP na innych samolotach. Możliwe, że w przyszłości urządzenie zostanie zainstalowane w każdym amerykańskim samolocie wojskowym.

Serwis rutynowo zbiera informacje o lotach ze swoich samolotów. Dane są wysyłane do wykonawców, aby firmy mogły ulepszyć oprogramowanie dla bojowników.

W przeszłości do rejestracji danych używano instrumentów ważących ponad 1100 kg i zajmujących całą wnękę na broń, co wiązało się z kosztami rzędu 25 mln dolarów, a na dostęp do danych trzeba było niekiedy czekać tygodniami, a nawet miesiącami.

Ale, jak wiadomo, postęp nie stoi w miejscu. Postęp w technologii umożliwia stworzenie bardziej kompaktowego systemu o podobnej funkcjonalności. QRIP jest mniej więcej wielkości piłki nożnej i waży mniej niż 4 kg. Przykręca się do przedziału broni w F-35 Lightning II i może zarejestrować prawie 1 TB danych w trakcie lotu. Koszt jednego urządzenia to 230 tys. dolarów, czyli kosztuje 100 razy mniej niż stary system, który waży ponad 1 tonę.

QRIP jest zsynchronizowany z komputerami myśliwskimi. System zbiera informacje o wysokości, mocy, osiągach i usterkach występujących podczas lotu. QRIP jest obecnie zainstalowany na kilku myśliwcach bojowych US Air Force F-35A Lightning II. Wykorzystanie QRIP w misjach w świecie rzeczywistym pozwoli statkom powietrznym zebrać więcej danych o locie, których nie można uzyskać w środowisku testowym.

Wojsko amerykańskie do tej pory stosowało QRIP jedynie na F-35, ale 59 Eskadra zamierza w 2023 roku rozpocząć wyposażanie w to urządzenie najpierw testowych, a następnie bojowych myśliwców piątej generacji F-22 Raptor. System ten będzie różnił się od tego zastosowanego na Lightningu II i jest już w fazie rozwoju.

US Air Force rozważa QRIP dla myśliwców czwartej generacji F-16 Fighting Falcon i samolotów szturmowych A-10 Thunderbolt II. Ponadto specjaliści badają możliwość zainstalowania urządzenia na dronach MQ-9 Reaper, bombowcach atomowych B-52 Stratofortress i B-21 Raider.

Źródło: Defence News