Chiny testują hipersoniczny system separacji samolotów przy prędkości 8644 km/h

Autor: Maksim Panasovskiy | 13.12.2022, 22:52

Chińscy naukowcy szukają sposobu na bezpieczne oddzielenie samolotu od lotniskowca w środku powietrza przy prędkościach hipersonicznych. W jednym z ostatnich testów wykorzystali schemat, którego używają samoloty myśliwskie do startu z lotniskowców, czyli trampolinę.

Co wiadomo

Test odbył się w hipersonicznym tunelu aerodynamicznym JF-12, którym kierował Wang Yunpeng, profesor nadzwyczajny w Instytucie Mechaniki Chińskiej Akademii Nauk w Pekinie. Na potrzeby eksperymentu opracowano nośnik o długości 1 metra oraz model orbitującego samolotu w skali 1 na 80.

Chińscy badacze uważają, że technologia skoków narciarskich, która wcześniej była wykorzystywana do startu myśliwców z lotniskowców i jest już uważana za przestarzałą, mogłaby zostać zaadaptowana do startów orbitalnych. Naukowcy wierzą, że stara metoda pomoże im rozwiązać problem nieprzewidywalnych turbulencji występujących przy prędkościach hipersonicznych i osiągnąć płynne oddzielenie samolotu od lotniskowca.

Eksperyment pokazał, że jest to możliwe. W teście model samolotu oddzielił się od wyrzutni w ułamku sekundy. W tym przypadku opadanie nastąpiło z prędkością siedmiokrotnie większą od prędkości dźwięku, czyli 8644 km/h. Na nagraniu w zwolnionym tempie można było zobaczyć, że nos samolotu uniósł się z powodu turbulencji, a następnie ogon.

W przyszłości taki system ma być wykorzystywany do zapewnienia lotów suborbitalnych z jednego punktu naszej planety do drugiego, a także do lotów w kosmos. W takich przypadkach nośnik będzie służył do rozpędzania się do prędkości hipersonicznych, czego nie może zrobić wahadłowiec z pasażerami.

Według obliczeń chińskich naukowców, pełnowymiarowa wersja samolotu ważąca 87 ton oddzieli się od nośnika w 8 sekund. A to będzie wymagało nie więcej niż 10% mocy silnika, co pozwoli obejść się bez dodatkowych boosterów.

Źródło: scmp