Były pilot US Marine Corps chciał sprzedać T-2 Buckeye do Chin

Autor: Maksim Panasovskiy | 15.12.2022, 18:35

Daniel Edmund Duggan, były pilot Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych, zajmował się szkoleniem chińskich pilotów i chciał sprzedać Pekinowi samolot.

Co wiadomo

54-letni Duggan został aresztowany w Australii w 2022 roku pod zarzutem pracy dla Chin. Szkolił chińskich pilotów w RPA i planował zakupić dla nich samolot treningowy T-2 Buckeye, który może startować i lądować na pokładzie lotniskowca.

Były pilot AV-8B Harrier II został zatrzymany w połowie października w Australii, gdzie nadal przebywa w areszcie. W akcie oskarżenia, który ogłosił sąd federalny w Dystrykcie Kolumbii, stwierdzono, że Duggan był specjalnie zaangażowany w pomoc marynarce wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej w rozwoju lotnictwa pokładowego. Szkolenie skupiało się na prawidłowym wykonaniu manewrów mających na celu wylądowanie na pokładzie lotniskowca. Akt oskarżenia wymienia także nienazwaną chińską firmę, która szkoliła wojskowych dla armii, oraz drugiego niezidentyfikowanego pilota z USA.

Wall Street Journal informuje, że 54-letni obywatel USA "naruszył amerykańskie przepisy dotyczące kontroli broni i uczestniczył w spisku". Reporterzy WSJ dotarli do prawnika pozwanego z prośbą o komentarz, ale nie otrzymali odpowiedzi. Obrona zaprzeczała wcześniej zarzutom o łamanie amerykańskich przepisów. Departament Sprawiedliwości również nie odpowiedział na prośbę WSJ.

Akt oskarżenia stwierdza, że Duggan, wraz ze współkonspiratorami, zaaranżował zakup samolotu T-2. Przygotowali oni fałszywe dane, aby władze USA mogły wydać licencję na wywóz do RPA. Swoją drogą, USA wycofały ze służby ostatni samolot Buckeye w 2015 roku. Ale na przykład Grecja wciąż je eksploatuje.

Nie wiadomo dokładnie, co stało się z zakupem T-2, ale wiadomo, że T-2B z 1967 roku figuruje jako wywieziony do RPA wiosną 2011 roku. Od tego czasu otrzymał on lokalną, cywilną rejestrację ZU-NVY. Samolot przeszedł modernizację, podczas której otrzymał GPS firmy Garmin oraz nowoczesny wyświetlacz. Obecny właściciel samolotu nie jest znany.

Nie wiadomo dlaczego zdecydowano się na T-2 Buckeye. Być może miało to coś wspólnego z faktem, że w tym czasie Chiny opracowywały własny samolot szkoleniowy Guizhou JL-9GA, który w ubiegłym roku wszedł do służby w Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.

Daniel Edmund Duggan jeszcze w tym tygodniu stanie przed sądem w Australii. Równolegle amerykańscy prokuratorzy zabiegają o ekstradycję byłego lotnika, by odpowiedział przed prawem w swojej ojczyźnie.

Źródło: The Drive