Gilmour opracuje unikalną rakietę nośną Eris z silnikiem elektrycznym do pracy w próżni
Australijska firma Gilmour Space Technologies pracuje nad wyjątkową rakietą, która będzie wyposażona w silnik elektryczny. Opracowanie nosi nazwę Eris.
Co wiadomo
Rakieta będzie miała wysokość 25 metrów. Będzie miał dwie sceny o średnicy 2 metrów (pierwsza) i 1,5 metra (druga). Eris będzie ultralekką rakietą przeznaczoną do dostarczania ładunków na orbitę słoneczno-synchroniczną lub równikową. Ładunek użyteczny będzie miał maksymalną masę 305 kg.
Eris to pierwszy w pełni narodowy projekt kosmiczny Australii. W skład rakiety wejdzie pięć silników Sirius na ciekły utleniacz i paliwo stałe. Do pompowania ciekłego utleniacza wykorzystana zostanie główna cecha Erisa - silnik elektryczny z falownikiem zdolny do pracy w próżni.
Zastosowanie węglika krzemu w konstrukcji przetwornicy pozwala na kilkukrotne zwiększenie mocy zasilacza, przy zachowaniu niskiej wagi produktu. Działanie próżni zapewnia szczelna kapsuła wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym.
Silnik elektryczny Equipmake (z lewej) i falownik (z prawej)
Silnik elektryczny został opracowany przez firmę Equipmake z Wielkiej Brytanii. Gilmour Space Technologies przetestował go już w ramach statycznych testów odpalania silnika Siruis. Podczas 90 sekund pracy wygenerowano ciąg o wartości 115 kN.
Pierwszy start rakiety Eris planowany jest na kwiecień 2023 roku. Gilmour Space Technologies z optymizmem patrzy w przyszłość. Firma planuje budowę potężniejszych rakiet, które będą mogły być wykorzystywane w załogowych misjach kosmicznych.
Źródło: Nowy Atlas