Lockheed Martin i Boeing starają się o renegocjację rekordowego kontraktu na wymianę 3200 śmigłowców Black Hawk i Apache - Bell wygrywa przetarg na produkcję samolotów konwertorowych V-280 Valor
Bell zdobył kontrakt na produkcję śmigłowców konwertorowych V-280 Valor, które mają zastąpić ponad 3 tys. śmigłowców Black Hawk i Apache. Jednak nie wszystkim się to podobało.
Co wiadomo
Boeing i Lockheed Martin, które również startowały w przetargu na Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA), złożyły protest do United States Government Accountability Office (GAO). Polega ona na ponownym rozpatrzeniu oferty, a decyzja musi zapaść w ciągu 100 dni (do 7 kwietnia 2023 r.). Rzecznik Biura Wykonawczego Programu Lotniczego Armii USA powiedział, że armia dostosuje się do wymogów Izby Obrachunkowej.
Zwycięstwo Bella w przetargu oznacza, że amerykańska firma otrzyma 1,3 mld dolarów na produkcję samolotów konwertorowych V-280 Valor. Potencjalna wartość kontraktu może sięgnąć 70 mld USD w okresie eksploatacji samolotów. Na całkowitą kwotę będzie miała wpływ liczba zamówionych kabrioletów.
Armia amerykańska chce przyjąć do służby V-280 i wycofać na emeryturę 2 tys. śmigłowców Black Hawk wraz z 1,2 tys. Apache. Ile konwerterów wyprodukuje w sumie Bell, na razie nie wiadomo. Pewne jest jednak to, że nie mówimy o wymianie 1 do 1.
Jeśli chodzi o Lockheed Martin i Boeinga, to uczestniczyły one w konkursie FLRAA ze swoim wspólnym opracowaniem o nazwie Defiant X. Koncepcję możecie zobaczyć na powyższym zdjęciu. Specyfikacja śmigłowca nie została określona.
Źródło: Defense News