Tesla traci amerykański rynek samochodów elektrycznych - udział Muska spada do 65 proc.
Tesla nadal jest niekwestionowanym liderem na rynku samochodów elektrycznych w USA, ale jej udział w tym rynku szybko się kurczy. Spadek ten był szczególnie wyraźny w ostatnim kwartale 2022 roku.
Co wiadomo
W okresie od października do grudnia 2022 roku firma Elona Muska kontrolowała około 58% amerykańskiego rynku samochodów elektrycznych. Spadek w porównaniu z ostatnim kwartałem 2021 roku wyniósł 20%.
Przez cały 2022 rok udział Tesli w rynku amerykańskim również spadał, ale nie tak krytycznie. Konkurenci nie przestają wywierać presji na firmę Ilona Muska. Tesla pozostała niekwestionowanym liderem na rynku amerykańskim w 2022 roku, choć jej udział spadł z 72% do 65%.
Producentowi udało się w ubiegłym roku sprzedać 522 388 pojazdów. Dla porównania Ford Motor, który zajął drugie miejsce na rynku amerykańskim, sprzedał prawie o rząd wielkości mniej pojazdów - 61 575 sztuk.
W ciągu 12 miesięcy w USA sprzedano łącznie 808 619 pojazdów zasilanych bateriami, w tym 225 689 sztuk od października do grudnia włącznie. Pojemność rynku wzrosła o 66% w ciągu roku i o 58% w ostatnim kwartale. Udział segmentu samochodów elektrycznych wzrósł z 3% do 6%.
Łącznie w ubiegłym roku sprzedano 30 modeli pojazdów elektrycznych w ilości ponad 1000 sztuk. Najpopularniejszym samochodem była Tesla Model Y. W pierwszej trójce znalazły się Model 3 i Ford Mustang Mach-E. Kolejne miejsca zajmują Chevrolet Bolt EV, Model S i Model X. A koszt dwóch ostatnich w bazowych kompletach to 95 000 i 110 000 dolarów odpowiednio biorąc pod uwagę ostatnią obniżkę cen).
Źródło: Barron's