Stało się: F-22 Raptor po raz pierwszy w swojej historii zniszczył cel powietrzny - samolot pojawił się w 1997 roku
Chiński balon szpiegowski, który w tym tygodniu przeleciał nad Stanami Zjednoczonymi, był pierwszą powietrzną ofiarą myśliwca piątej generacji F-22 Raptor. Od momentu wejścia samolotu do produkcji minęło ponad 25 lat oczekiwania.
Co wiadomo
Do zniszczenia balonu użyto pocisku AIM-9X Sidewinder. W pobliżu miejsca zdarzenia oprócz F-22 Raptor widziano także KC-135 Stratotanker, samolot patrolowy P-8A Poseidon oraz samolot ratowniczy Lockheed HC-130.
Na zniszczenie balonu zareagowały już chińskie władze. MSZ zaprotestowało przeciwko użyciu siły przez Stany Zjednoczone do ataku na obiekt, który był "cywilnym balonem bezzałogowym".
Chiny twierdzą, że balon wleciał na terytorium USA przypadkowo, a jego misją było przeprowadzenie badań meteorologicznych i naukowych. Silny wiatr spowodował, że zboczył z kursu i wleciał do innego kraju.
Władze USA powiedziały, że balon był używany do monitorowania amerykańskich celów strategicznych. Prezydent Joe Biden nakazał 1 lutego natychmiastowe zniszczenie balonu. Wojsko czekało, aż wyleci w stronę oceanu, zanim go zestrzeliło.
A teraz wróćmy do F-22 Raptor. Był to pierwszy odrzutowiec myśliwski piątej generacji. Produkcja rozpoczęła się w 1997 roku, a zakończyła 14 lat później. We wrześniu 2014 roku siły powietrzne USA po raz pierwszy użyły F-22 w Syrii. Samolot był również używany w Afganistanie, ale w obu przypadkach jego misja polegała na bombardowaniu celów naziemnych.
Koszt programu rozwoju F-22 Raptor wyniósł prawie 67 mld USD, nie licząc produkcji seryjnej (+7 mld USD). Myśliwiec wyposażony jest w dwa silniki Pratt & Whitney F119-PW-100. Jego prędkość maksymalna wynosi 2.410 km/h (Mach 2,25), a prędkość przelotowa 850 km/h (Mach 0,8).