Sztuczna inteligencja kontroluje odrzutowiec myśliwski F-16 VISTA przez ponad 17 godzin

Autor: Maksim Panasovskiy | 14.02.2023, 16:00

Pod koniec grudnia 2022 roku firma Lockheed Martin przetestowała system sztucznej inteligencji do sterowania swoim myśliwcem F-16. Mieliśmy o tym osobny artykuł, ale teraz pojawiły się nowe szczegóły.

Co jest znane

Firma opracowała samolot treningowy, aby sprawdzić możliwość sterowania samolotem za pomocą sztucznej inteligencji. I jest to jedyne tego typu urządzenie. Nazywa się F-16 VISTA X-62A. Bazuje na myśliwcu czwartej generacji F-16D Block 30 Peace Marble II, wyposażonym w awionikę poziomu Block 40.

Początkowo oznaczono go jako NF-16D, ale później zmieniono nazwę na VISTA (Variable In-flight Simulation Test Aircraft). Wczesnym latem 2021 roku samolot treningowy został uznany za Skarb Narodowy Stanów Zjednoczonych.

VISTA zbudowana jest na architekturze systemów otwartych, a oprogramowanie daje platformie możliwość symulowania parametrów lotu innych samolotów. Umożliwia równoległe opracowywanie i testowanie zaawansowanych systemów sztucznej inteligencji oraz nowych dronów.

Najnowsza aktualizacja dla VISTA przynosi nowy system symulacji (VSS) opracowany przez firmę Casplan. Firma Lockheed Martin stworzyła nowy algorytm podążania za modelem (MFA). W aktualizacji dodano także autonomiczny system kontroli symulacji (SACS). Integracja MFA i SACS umożliwia wykorzystanie samolotu treningowego do eksperymentów z naciskiem na operacje bezzałogowe i sztuczną inteligencję. SACS jest oparty na architekturze otwartych systemów obejmujących całe przedsiębiorstwo (E-OSA). Jest on wykorzystywany w komputerze Enterprise Mission Computer w wersji 2 (EMC2), zwanym Einstein Box.

Grudniowy test był pierwszym przypadkiem wykorzystania sztucznej inteligencji w roli pilota samolotu taktycznego. Dzięki algorytmom udało się z powodzeniem latać VISTA X-62A przez ponad 17 godzin.

Źródło: Lockheed Martin