Boeing zapowiada wstrzymanie produkcji myśliwców F/A-18E-F - moce produkcyjne zostaną przekierowane na komponenty do F-15EX, T-7A i dronów MQ-25
Boeing oficjalnie potwierdził w oświadczeniu z 23 lutego 2023 roku, że od 2025 roku zamknie produkcję myśliwców czwartej generacji F/A-18E-F. Firma nie będzie już przyjmować zamówień na produkcję samolotów.
Co wiadomo
Boeing nazywa swoją decyzję "kluczową". Amerykański producent skieruje zwolniony personel do innych projektów. Wolne moce produkcyjne w zakładzie w St. Louis pozwolą na zwiększenie produkcji samolotów szkoleniowych T-7A Red Hawk, zmodernizowanych myśliwców F-15EX Eagle II oraz bezzałogowych tankowców MQ-25 Stingray, które są w służbie US Navy.
U.S. Navy chciała zrezygnować z zakupu myśliwców F/A-18E-F Super Hornet w roku fiskalnym 2014. Służba ostatecznie zaczęła planować zakup samolotów i zawarła umowę na lata fiskalne 2019-2021, co było konieczne, aby poradzić sobie z niedoborem odrzutowców myśliwskich.
Po wprowadzeniu umowy w życie, Kongres ponownie interweniował. Boeing otrzymał 977 milionów dolarów na produkcję 12 myśliwców Super Hornet w roku fiskalnym 2022 oraz dodatkowe 600 milionów dolarów na produkcję 8 samolotów w bieżącym roku fiskalnym.
To właśnie te 8 samolotów będzie ostatnimi myśliwcami F/A-18E-F, które zejdą z linii produkcyjnej. Nastąpi to w 2025 roku. Tym samym US Navy w swojej 30-letniej historii zamówiła 698 samolotów Super Hornet.
Choć istnieje możliwość, że produkcja F/A-18E-F będzie trwała o dwa lata dłużej. Stanie się tak, jeśli Indie wybiorą Super Hornet dla swoich sił morskich. W takim przypadku produkcja zakończy się w 2027 roku.
Nie ucierpi na tym program modyfikacji samolotów. Zwiększa on żywotność o około 4 tys. godzin lotu. Firma będzie nadal modernizować A-18E-F Super Hornet i EA-18G Growler w swoich zakładach w St. Louis.
Źródło: Defense News