Pentagon nie będzie rozwijał wartego 6 mld dolarów adaptacyjnego silnika dla myśliwca piątej generacji F-35 Lightning II
Pentagon zrezygnował z opracowania silnika o cyklu adaptacyjnym dla myśliwca piątej generacji F-35 Lightning II. Nowy układ napędowy będzie zarezerwowany dla samolotu szóstej generacji. Zamiast tego Pratt & Whitney zmodernizuje silnik F135.
Co wiadomo.
Rozwój silnika adaptacyjnego rozpoczął się w 2016 roku. Projekt nosi nazwę Adaptive Engine Transition Program (AETP). General Electric buduje silnik XA100 i obiecał nawet jego adaptację dla każdej z trzech wersji F-35 (A/B/C), ale Pratt & Whitney forsuje pomysł modernizacji F135.
Koszt opracowania układu napędowego przekroczyłby 6 mld dolarów. Z tego powodu US Air Force musiałyby zamówić o 70 myśliwców mniej, a cały cykl życia kosztowałby dziesiątki miliardów dolarów.
Pratt & Whitney ogłosił późną zimą, że rozpoczął prace nad wstępnym projektem modernizacji F135. Firma wykorzysta na to 200 mln dolarów z funduszy na lata 2022 i 2023. Zmodernizowany silnik kosztowałby trzy razy mniej niż opracowanie nowego układu napędowego. Ponadto F135 sprawdził się już na każdej z trzech wersji F-35.
Źródło: Defence News