US Air Force omówi z partnerami proces modernizacji silnika F135 i przejdzie do nowej koncepcji wsparcia logistycznego dla myśliwców piątej generacji F-35
Departament Obrony USA chce zmodernizować silniki we wszystkich myśliwcach piątej generacji F-35 Lightning II. Jednak kwestia ta nie została jeszcze omówiona z partnerami.
Co wiadomo
Pratt & Whitney udało się naprawić problem "rezonansu harmonicznego" w zespole napędowym F135 dla odrzutowca F-35. Pentagon chce, aby firma zmodernizowała ponad 900 samolotów w służbie w USA i innych krajach.
Jednak układ napędowy czeka globalna modernizacja, ponieważ US Air Force zrezygnował z opracowania silnika o cyklu adaptacyjnym dla F-35. Departament Obrony USA ma omówić modernizację F135 z międzynarodowymi partnerami do końca 2023 roku.
Według generała broni Michaela Schmidta, partnerzy są świadomi nadchodzących kosztów i tego, jaką część programu muszą sfinansować. Temat zostanie szczegółowo omówiony pod koniec września 2023 roku. Schmidt przypomniał, że USA, Wielka Brytania, Włochy, Holandia, Kanada, Australia, Dania i Norwegia spotykają się dwa razy w roku, aby ustalić priorytety programu F-35.
Ponadto US Air Force chce przejść na nową koncepcję wsparcia logistycznego dla myśliwców piątej generacji. Nosi ona nazwę Performance-Based Logistics (PBL). Termin ten został po raz pierwszy wprowadzony przez Pentagon kilka lat temu.
Program F-35 ma przejść na logistykę opartą na wynikach do końca 2023 roku. Nowe podejście ma zmniejszyć koszty i przyspieszyć rozwój projektu. Koncepcja ta opiera się na wydajności. Da ona wykonawcom swobodę w spełnianiu wymagań. Będą oni otrzymywać fundusze w oparciu o osiągnięte wyniki, czyli płatności nie będą napędzane cenami komponentów czy usług.
Źródło: Defence One