3200 helikopterów Black Hawk i Apache ma zostać zastąpionych przez kabriolety Bell V-280 Valor - Lockheed Martin i Boeing tracą potencjalny kontrakt o wartości 70 mld USD
Pod koniec 2022 roku Bell wygrał przetarg na produkcję samolotów konwertorowych V-280 Valor, które mają zastąpić Black Hawk i Apache. Sikorsky (spółka zależna Lockheed Martin) i Boeing nie zgadzały się z decyzją US Army i postanowiły ją zaskarżyć, ale nie przyniosło to rezultatu.
Co jest znane
Sikorsky i Boeing uczestniczyły w przetargu Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA) ze wspólnym projektem Defiant X. Zdjęcie śmigłowca można zobaczyć poniżej, ale specyfikacja nie jest jeszcze znana. Firmy złożyły protest do United States Government Accountability Office (GAO). Na drugi dzień agencja ostatecznie zatwierdziła Bell jako zwycięzcę przetargu.
GAO uważa, że US Army prawidłowo oceniła projekty każdej z firm. Agencja odrzuciła roszczenia firm Sikorsky i Boeing. Obstawiały one, że US Army źle oceniła propozycję Bella. Mimo to przedstawiciele firmy Sikorsky stwierdzili, że Defiant X był mniej ryzykownym, tańszym i bardziej efektywnym wyborem dla armii.
Mimo to to właśnie Bell otrzyma pierwszy kontrakt o wartości 1,3 mld dolarów. Środki te zostaną przeznaczone na kontynuację prac nad kabrioletem V-280 Valor. Następnie US Army przeznaczy 7 mld dolarów na wstępną produkcję, a całkowity koszt programu może sięgnąć 70 mld dolarów.
US Army chce wymienić 3200 śmigłowców Black Hawk i Apache (odpowiednio 2000 i 1200 sztuk). Nie wiadomo jeszcze, ile śmigłowców V-280 Valor zostanie przyjętych. Wiadomo jednak, że nie mówimy o wymianie 1 do 1.
Źródło: Defence News