US Air Force wycofuje pierwszy z 13 samolotów E-3 Sentry po A-10C Thunderbolt II
Siły Powietrzne USA wycofały w zeszłym tygodniu na emeryturę samolot A-10C Thunderbolt II. W ramach swojego ostatniego lotu poleciał do Arizony, gdzie zostanie rozebrany na części. Po A-10C na emeryturę przeszedł samolot wykrywania radarów dalekiego zasięgu E-3 Sentry.
Co wiadomo
US Air Force po raz pierwszy zaczęły mówić o chęci wycofania samolotów AWACS na emeryturę w kwietniu 2022 roku. Pierwszy E-3 Sentry odleciał do Davis-Monthan w Arizonie na początku kwietnia 2023 roku. Numer lotu to 0560.
Chęć wycofania samolotu E-3 Sentry przez Siły Powietrzne USA wynika z faktu, że jest on oparty na Boeingu 707. Samoloty te nie są już wykorzystywane komercyjnie, więc utrzymanie E-3 jest dużym ciosem dla budżetu służb. Dodatkowo w ostatnich latach wskaźnik dostępności spadł poniżej 65 procent.
W komunikacie prasowym Sił Powietrznych USA czytamy, że wycofanie 13 E-3 pozwoli służbie skupić się na utrzymaniu pozostałych samolotów. W tym celu służby muszą przedstawić Kongresowi USA strategię pozyskania samolotu E-7 Wedgetail, który zastąpi E-3 Sentry. Dopiero wtedy będą mogły wycofać z eksploatacji 10 samolotów. Trzy kolejne samoloty zostaną wycofane po przyznaniu kontraktu na E-7.
Pod koniec lutego 2023 roku Siły Powietrzne USA podpisały z Boeingiem umowę na zakup dwóch pierwszych samolotów Wedgetail. Wartość transakcji wyniosła ponad 1 mld dolarów. W sumie służby chcą mieć flotę 26 E-7. Dostawy rozpoczną się w 2027 roku.
Źródło: Air & Space Forces Magazine