Samoloty szturmowe A-10 Thunderbolt II po aktualizacji oprogramowania będą mogły przenosić 16 bomb precyzyjnych GBU-39/B SDB
Chociaż Siły Powietrzne USA rozpoczęły złomowanie A-10 Thunderbolt II na flickrze Warthog, służba kontynuuje ulepszanie samolotu. W szczególności, aktualizacja oprogramowania pozwoli samolotowi atakującemu na jednoczesne przenoszenie większej ilości wysoce precyzyjnych bomb o małej średnicy (SDB).
Co wiadomo
A-10 Thunderbolt II będzie mógł przenosić jednocześnie 16 bomb GBU-39/B SDB. Departament Obrony USA przeprowadził w połowie kwietnia testy Operation Flight Program (OFP) 11 i opublikował zdjęcia z testów. Oprogramowanie odpowiada za sterowanie awioniką A-10 i umożliwia wykorzystanie nowego uzbrojenia.
OFP 11 pozwala na dodanie do A-10 Thunderbolt II dwóch dodatkowych stojaków na bomby. W najnowszym teście jeden samolot przenosił 16 bomb GBU-39/B SDB, a drugi był wyposażony w osiem bomb i zewnętrzny zbiornik paliwa dla zwiększenia zasięgu.
Pentagon zakończył wstępne testy dodatkowych modułów dla A-10 Thunderbolt II w sierpniu ubiegłego roku. Agencja obrony przygotowuje się teraz do przejścia do testów bojowych Warthoga, po których samolot uderzeniowy zacznie otrzymywać aktualizację OFP 11. Oczekuje się, że aktualizacja umożliwiająca wyposażenie w GBU-39/B SDB może zostać wydana przed końcem tego roku.
GBU-39/B SDB to precyzyjna broń wystrzeliwana z powietrza. Produkcja bomb na małą skalę rozpoczęła się w 2005 roku. GBU-39/B SDB jest wyposażona w połączony system nawigacji inercyjnej, GPS i posiada naprowadzanie laserowe. Bomba waży prawie 115 kg (250 lb).
Źródło: DVIDS