US Air Force opracowuje plany złomowania 32 myśliwców piątej generacji F-22 Raptor Block 20

Autor: Maksim Panasovskiy | 01.05.2023, 20:07

US Air Force wczesną wiosną podjęły kolejną próbę uzyskania zgody Kongresu USA na wycofanie z eksploatacji 32 myśliwców piątej generacji F-22 Raptor. Air Combat Command podało, że plany wycofania z eksploatacji są już w toku.

Co wiadomo

Jeśli Kongres USA zatwierdzi wniosek, Siły Powietrzne USA będą mogły wycofać z eksploatacji 32 myśliwce w standardzie Block 20 w roku fiskalnym (FY) 2024. Modernizacja do standardu Block 35 kosztowałaby służbę 50 milionów dolarów na jeden samolot. Oszczędności zostaną zainwestowane w rozwój myśliwca piątej generacji, który będzie dostępny w połowie przyszłej dekady.

Tajne samoloty ataku stealth F-117 Nighthawk, które przed laty zostały wycofane z eksploatacji, są przechowywane w hangarach. Po wycofaniu z eksploatacji myśliwce piątej generacji F-22 Raptor będą wykorzystywane do szkoleń w Langley-Eustis w Wirginii, zanim trafią do bazy sił powietrznych Davis-Monthan w Arizonie.

Obiekt wojskowy znany jest z 309 Grupy Obsługi i Remontu Lotniczego (AMARG). W bazie mieści się ponad 4 400 samolotów i kilkadziesiąt statków kosmicznych. Łączna wartość majątku to ponad 35 miliardów dolarów.

Mimo aktywnej ochrony, baza Davis-Monthan często boryka się z kradzieżami. Z tego powodu AMARG rozważał budowę kontrolowanych klimatycznie obiektów, w których mogłyby być przechowywane myśliwce piątej generacji oraz komponenty stealth.

Pozbycie się F-22 Raptor byłoby pierwszym przypadkiem, kiedy duża liczba samolotów stealth przeszłaby przez ten proces. Choć należy zaznaczyć, że część z 32 myśliwców piątej generacji pozostanie w muzeach.

Swoją drogą, utylizacja komponentów stealth to dość delikatna kwestia. Wcześniej Siły Powietrzne SSA były narażone na wyzwania prawne ze strony wykonawców i personelu. Powodem było to, że część specjalistów zaangażowanych w proces spalania materiałów stealth miała problemy zdrowotne.

Jeśli chodzi o bazę Davis-Monthan, to wycofane z użytku samoloty dzieli się tu generalnie na cztery kategorie:

  • konserwacja krótkoterminowa;
  • konserwacja długoterminowa;
  • sprzęt na sprzedaż;
  • dawcy części zamiennych.

Dowództwo Lotnictwa Bojowego podało, że biuro programu F-22 wystąpiło o środki na długoterminową konserwację F-22. Kwota nie została określona. Praktycznie wszystkie samoloty z tej kategorii po 20 latach wróciły do służby jako drony docelowe. Jedynym wyjątkiem są wspomniane wcześniej F-117. Znajdują się one w "flight storage" i mogą wrócić do służby w czasie wojny.

Źródło: Air & Space Forces Magazine