US Air Force opracowuje plany złomowania 32 myśliwców piątej generacji F-22 Raptor Block 20
US Air Force wczesną wiosną podjęły kolejną próbę uzyskania zgody Kongresu USA na wycofanie z eksploatacji 32 myśliwców piątej generacji F-22 Raptor. Air Combat Command podało, że plany wycofania z eksploatacji są już w toku.
Co wiadomo
Jeśli Kongres USA zatwierdzi wniosek, Siły Powietrzne USA będą mogły wycofać z eksploatacji 32 myśliwce w standardzie Block 20 w roku fiskalnym (FY) 2024. Modernizacja do standardu Block 35 kosztowałaby służbę 50 milionów dolarów na jeden samolot. Oszczędności zostaną zainwestowane w rozwój myśliwca piątej generacji, który będzie dostępny w połowie przyszłej dekady.
Tajne samoloty ataku stealth F-117 Nighthawk, które przed laty zostały wycofane z eksploatacji, są przechowywane w hangarach. Po wycofaniu z eksploatacji myśliwce piątej generacji F-22 Raptor będą wykorzystywane do szkoleń w Langley-Eustis w Wirginii, zanim trafią do bazy sił powietrznych Davis-Monthan w Arizonie.
Obiekt wojskowy znany jest z 309 Grupy Obsługi i Remontu Lotniczego (AMARG). W bazie mieści się ponad 4 400 samolotów i kilkadziesiąt statków kosmicznych. Łączna wartość majątku to ponad 35 miliardów dolarów.
Mimo aktywnej ochrony, baza Davis-Monthan często boryka się z kradzieżami. Z tego powodu AMARG rozważał budowę kontrolowanych klimatycznie obiektów, w których mogłyby być przechowywane myśliwce piątej generacji oraz komponenty stealth.
Pozbycie się F-22 Raptor byłoby pierwszym przypadkiem, kiedy duża liczba samolotów stealth przeszłaby przez ten proces. Choć należy zaznaczyć, że część z 32 myśliwców piątej generacji pozostanie w muzeach.
Swoją drogą, utylizacja komponentów stealth to dość delikatna kwestia. Wcześniej Siły Powietrzne SSA były narażone na wyzwania prawne ze strony wykonawców i personelu. Powodem było to, że część specjalistów zaangażowanych w proces spalania materiałów stealth miała problemy zdrowotne.
Jeśli chodzi o bazę Davis-Monthan, to wycofane z użytku samoloty dzieli się tu generalnie na cztery kategorie:
- konserwacja krótkoterminowa;
- konserwacja długoterminowa;
- sprzęt na sprzedaż;
- dawcy części zamiennych.
Dowództwo Lotnictwa Bojowego podało, że biuro programu F-22 wystąpiło o środki na długoterminową konserwację F-22. Kwota nie została określona. Praktycznie wszystkie samoloty z tej kategorii po 20 latach wróciły do służby jako drony docelowe. Jedynym wyjątkiem są wspomniane wcześniej F-117. Znajdują się one w "flight storage" i mogą wrócić do służby w czasie wojny.
Źródło: Air & Space Forces Magazine