Armia USA przewiduje dwuletnie opóźnienie modernizacji śmigłowca UH-60 Black Hawk z powodu problemów z produkcją silnika T901

Autor: Maksim Panasovskiy | 02.05.2023, 19:02

GE Aerospace opracowuje silnik T901 dla Black Hawk, Apache i śmigłowców szturmowych nowej generacji. Z powodu problemów produkcyjnych modernizacja Black Hawk została opóźniona o dwa lata.

Co wiadomo

Zespół napędowy T901 ma zastąpić silniki T700, które były używane w śmigłowcach Black Hawk i Apache od lat 70-tych. Pandemia koronawirusów oraz problemy z produkcją nowych komponentów w ramach programu Improved Turbine Engine Program (ITEP) doprowadziły do opóźnienia prac nad nowymi silnikami.

W chwili obecnej istnieją tylko dwa egzemplarze T901. Pierwszy silnik został już przetestowany, natomiast drugi znajduje się w komorze badawczej. Oświadczył to generał major Robert Barrie, który pełni funkcję dyrektora wykonawczego Army Aviation Programme.

US Army i GE Aerospace czynią postępy w pracach nad nowym napędem. Problemy dotykają jednak dwóch projektów jednocześnie. Na przykład US Army nie jest w stanie na czas zamontować T901 w prototypach śmigłowców nowej generacji FARA i nie jest w stanie wymienić w terminie starych silników w Apache i Black Hawk.

Rozpoczęcie produkcji na małą skalę T901 było pierwotnie planowane na pierwszy kwartał roku budżetowego 2025 (FY). Według dokumentów budżetowych US Army na rok FY2024, rozpoczęcie produkcji zostało przesunięte na trzeci kwartał FY2026, co odpowiada drugiemu kwartałowi roku kalendarzowego 2026.

Produkcja na pełną skalę rozpocznie się dopiero w trzecim kwartale FY2028, czyli sześć miesięcy później niż planowano. Oznacza to, że śmigłowce UH-60 Black Hawk, które jako pierwsze otrzymają nowy silnik, nie osiągną początkowej zdolności operacyjnej do końca FY2027.

US Army chce otrzymać dwa silniki od GE Aerospace w połowie jesieni tego roku. Oznacza to, że próby w locie śmigłowców nowej generacji odbędą się dopiero w czwartym kwartale FY2024. Wymiana T700 na T901 w UH-60 Black Hawk nie rozpocznie się, dopóki projekt FARA nie ruszy do przodu. Śmigłowce Apache otrzymają nowy silnik jeszcze później.

Nowy układ napędowy będzie w stanie zmniejszyć zużycie paliwa o 25% i zwiększyć moc śmigłowca o 50%. Zastosowanie bardziej wytrzymałych materiałów obniży koszty cyklu życia nowego silnika.

Źródło: Defence News