NASA odkryła dwie super-Ziemie, które znajdują się w strefie zamieszkiwania i mogą nadawać się do zamieszkania

Autor: Maksim Panasovskyi | 15.05.2023, 18:20

National Aeronautics and Space Administration (NASA) odkryła dwie potencjalnie nadające się do zamieszkania planety. Astronomowie wykorzystali teleskop kosmiczny Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS).

Co wiadomo.

Planety znajdują się w układzie gwiazdowym TOI-2095, który jest czerwonym karłem. Mogą znajdować się w strefie nadającej się do zamieszkania, ale nie jest to pewne. Wątpliwości wynikają z faktu, że czerwony karzeł jest w stanie zniszczyć atmosferę na planecie swoim promieniowaniem w wyniku rozbłysku.

Super-Ziemia została nazwana TOI-2095 b i TOI-2095 c. TOI-2095 b jest 10 razy mniejsza niż średnia odległość Ziemi od Słońca. Jednocześnie jest o 39% większa w średnicy i o 310% masywniejsza od naszej planety. Jej okres orbitalny wynosi 17,7 dni ziemskich.

TOI-2095 c znajduje się nieco dalej od czerwonego karła. Planeta okrąża gwiazdę w 28,2 ziemskich dni. W porównaniu z Ziemią jej masa jest o 650% większa, a średnica o 33% większa. Uważa się, że jej temperatura może wynosić nawet 74 stopnie Celsjusza.

Teraz naukowcy zamierzają bardziej szczegółowo oszacować masę i gęstość odkrytych super-Ziemi. Dalsze badania pozwolą specjalistom z agencji kosmicznej NASA dowiedzieć się, czy odkryte planety zachowały atmosferę.

Źródło: space