Pentagon zmodyfikował wszystkie myśliwce F-35 Lightning II, ale nie znalazł jeszcze przyczyny "rezonansu harmonicznego" w silnikach F135
Pod koniec ubiegłego roku Pentagon wstrzymał loty i dostawy myśliwców piątej generacji F-35, a także silników F135. Powodem był tak zwany "rezonans harmoniczny", który spowodował katastrofę F-35 podczas lądowania w pobliżu fabryki Lockheed Martin w Teksasie. Sześć miesięcy później wszystkie amerykańskie myśliwce zostały zmodyfikowane, ale przyczyna "rezonansu harmonicznego" jest nadal nieznana.
Co wiadomo
Mówiąc najprościej, "rezonans harmoniczny" to wibracje, które niszczą przewód paliwowy silnika. Katastrofa F-35 w Teksasie nie jest pierwszą manifestacją tego problemu. Wibracje spowodowały awarię myśliwca w marcu 2020 roku, prawie trzy lata przed incydentem w pobliżu fabryki Lockheed Martin.
Biuro programowe F-35 i Pratt & Whitney znalazły tymczasowe rozwiązanie. Układy napędowe F135 otrzymały "dziurę", która "zmniejsza prawdopodobieństwo utraty kontroli nad silnikiem" w przypadku awarii przewodu paliwowego z powodu wibracji. Pomimo tego, jak dotąd Departament Obrony USA nie był w stanie dowiedzieć się, co dokładnie powoduje "rezonans harmoniczny".
Na początku maja wszystkie amerykańskie samoloty F-35 otrzymały "zmodernizowane" silniki. Rząd i zespół przemysłowy nadal pracują nad przekazaniem wszystkich myśliwców, których dostawy zostały opóźnione z powodu problemu wibracji silnika.
W dniu 17 lutego 2023 r. firma Pratt & Whitney otrzymała zgodę na wznowienie dostaw silników F135. Lockheed Martin był w stanie wznowić dostawy F-35 Lightning II około miesiąc później. Oczekuje się, że zaległości zostaną w pełni usunięte na początku lata.
Ponieważ Pentagon nadal bada problemy z silnikami, liczba amerykańskich F-35 gotowych do służby pozostaje poniżej docelowego poziomu 70% dla F-35A i poniżej 75% dla modeli B/C. W kwietniu wskaźnik gotowości bojowej dla wszystkich amerykańskich F-35 wynosił 56%.
Źródło: Defence One