Gigantyczne drony towarowe Natilus będą napędzane silnikami wodorowymi o mocy do 2,5 MW.

Autor: Maksim Panasovskiy | 30.05.2023, 17:17

Natilus pracuje nad dronami towarowymi o aerodynamicznej konstrukcji "latającego skrzydła". Będą one wyposażone w napęd wodorowy.

Co już wiadomo

Natilus opracował drona towarowego Kona w skali od 1 do 4. Jest on wynikiem trzyletnich testów w tunelu aerodynamicznym. Dron jest testowany w Kalifornii i lata na silnikach spalinowych. System napędu wodorowego zostanie opracowany przez ZeroAvia i zmniejszy emisję spalin.

Pierwszy test w locie pełnowymiarowego drona Kona zaplanowano na 2024 rok. Dron będzie miał 22-metrową rozpiętość skrzydeł i będzie w stanie transportować ładunki o wadze do 3800 kg na odległość do 1667 km przy użyciu parafiny lotniczej.

Natilus planuje rozpocząć komercyjną eksploatację drona w 2025 roku. Dron będzie również wyposażony w wodorowy układ napędowy o mocy 600 kW. ZeroAvia opracowała już i przetestowała nowy silnik. Natilus będzie jednak musiał zmniejszyć zasięg lub wagę ładunku.

Firma pracuje również nad większymi dronami. Nazywają się one Alision i Nordes. Ich maksymalna ładowność wynosi odpowiednio 60 000 kg i 100 000 kg. ZeroAvia opracuje dla nich silniki wodorowe o mocy 2,5 MW. Nowe systemy napędowe będą dostępne do 2026 roku.

Źródło: New Atlas