Siły Powietrzne USA, Marynarka Wojenna i Korpus Piechoty Morskiej mogą opracować indywidualne wymagania dotyczące modernizacji silników F135 dla myśliwców F-35A, F-35B i F-35C.
Amerykańskie wojsko i władze nadal poszukują rozwiązania problemu przegrzewania się silnika F135 w myśliwcach piątej generacji F-35 Lightning II. Samoloty te są w służbie Marynarki Wojennej, Sił Powietrznych i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Wiadomo, że każda służba może opracować unikalne wymagania dotyczące modernizacji silnika.
Co wiadomo
Wspólne Biuro Programowe F-35 (F-35 Joint Program Office) wydało oświadczenie w tej sprawie. W chwili obecnej system chłodzenia jest przeciążony, co wymaga od silnika Pratt & Whitney F135 pracy wykraczającej poza jego specyfikacje projektowe.
Problem dotyczy systemu zasilania i kontroli temperatury. Potrzebuje on większego ciśnienia powietrza, aby zapewnić chłodzenie niż pierwotnie zakładano. Konieczność pracy w wyższych temperaturach skraca żywotność układu napędowego.
Myśliwiec F-35 występuje w trzech wariantach. Podstawowy, F-35A, jest głównym samolotem eksportowym i służy w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych. F-35B to wariant krótkiego startu i pionowego lądowania. F-35C to samolot pokładowy, który ląduje przy użyciu wyrzutni.
Jeśli wszystkie trzy służby opracują unikalne wymagania modernizacyjne dla F135, uczyni to myśliwce bardziej złożonymi, a także prawdopodobnie spowoduje wyższe koszty samolotów i wyższe koszty konserwacji.
Program modernizacji silników jest obecnie szacowany na 38 mld USD, a całkowity koszt programu F-35, w tym rozwoju i produkcji w ciągu 77 lat, wyniesie 1,3 mld USD. Jednak myśliwiec piątej generacji jest już najdroższym systemem uzbrojenia na świecie.
Źródło: Defense One