BAE i Rolls-Royce testują fotel katapultowy i silnik dla pierwszego europejskiego myśliwca Tempest szóstej generacji
Brytyjskie Ministerstwo Obrony, BAE Systems, Rolls-Royce, Leonardo UK, MBDA i szereg mniejszych firm pracują nad rozwojem myśliwca Tempest szóstej generacji. Prace prowadzone są w ramach Global Combat Air Program (GCAP).
Co już wiadomo
BAE Systems przeprowadziło testy katapultowania, podczas gdy eksperci Rolls-Royce pracują nad testami aerodynamicznymi układu napędowego. Wlot powietrza będzie miał mniej ruchomych części, aby zwiększyć niewidzialność myśliwca.
W tym samym czasie piloci Królewskich Brytyjskich Sił Powietrznych przechodzą szkolenie na specjalnie zaprojektowanym symulatorze. Byli już w stanie latać przez ponad 150 godzin.
Samolot szóstej generacji otrzyma nowe oprogramowanie dla systemów krytycznych dla bezpieczeństwa. Zostanie również wyposażony w najnowocześniejszy radar zdolny do obsługi strumieni danych porównywalnych z ruchem internetowym w małym mieście.
Tempest będzie pierwszym europejskim myśliwcem szóstej generacji. Będzie on dostępny w połowie przyszłego roku. Chińskie i amerykańskie myśliwce szóstej generacji powinny być gotowe w tym samym czasie.
Jednak drugi europejski samolot nowej generacji będzie opóźniony o kilka lat. Chodzi o program Future Combat Air System (FCAS), w którym uczestniczą Francja, Niemcy i Hiszpania.
Źródło: BAE Systems