Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych i Pratt & Whitney zakończyły wartą 21 milionów dolarów modernizację silników F119 dla wszystkich myśliwców piątej generacji F-22 Raptor.
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych oraz Pratt & Whitney zmodernizowały silniki dla samolotów F119 piątej generacji. Modernizacja silników dla całej floty myśliwców jest spowodowana problemem z łopatkami.
Co wiadomo
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych i Pratt & Whitney musiały zmodernizować wszystkie silniki z powodu siedmiu wypadków spowodowanych zmęczeniem łopatek, które spowodowały szkody o wartości prawie 23 milionów dolarów. Modernizacja elektrowni kosztowała 21 milionów dolarów.
Po ustaleniu przyczyny usterki, Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych i Pratt & Whitney uzgodniły plan działania. Awaria została wyeliminowana w rekordowym czasie. Podczas modernizacji Pentagon nie wstrzymał lotów myśliwców. Poinformowała o tym Julie Ireland, dyrektor programu silników Pratt F119.
Pomimo rekordowych terminów modernizacji, nadal nie wiemy, kiedy dokładnie została ona zakończona. Rzecznik Pratt & Whitney twierdzi, że wszystkie prace zostały zakończone przed terminem w grudniu 2022 roku. Jednak Brian Brackens, rzecznik Centrum Zarządzania Cyklem Życia Sił Powietrznych USA, twierdzi, że prace zostały zakończone do maja 2023 roku.
F119 to wysokotemperaturowy, dwuobwodowy silnik z dopalaczem i kontrolowanym wektorowaniem ciągu. Jest on oparty na silniku F100, a później stał się podstawą silnika F135 dla myśliwca piątej generacji F-35 Lightning II.
Układ napędowy jest w stanie wygenerować ciąg prawie 103 kN. Jednocześnie ciąg na dopalaczu wynosi ponad 155 kN. Silnik F119 umożliwia myśliwcowi piątej generacji F-22 Raptor osiąganie prędkości ponad 2400 km/h (M=2,25).
Źródło: Breaking Defence