Lockheed Martin jest gotowy wspierać myśliwce piątej generacji F-22 Raptor przez 10 lat dłużej niż planują utrzymywać je Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych.
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych chcą rozpocząć wycofywanie myśliwców piątej generacji F-22 Raptor. Kongres prawdopodobnie ponownie zablokuje wycofanie samolotu z użytku, a Lockheed Martin twierdzi, że jest gotowy wspierać F-22 przez 10 lat dłużej niż planowano.
Co wiadomo
Zgodnie z ogólną zasadą, samoloty wojskowe służą dłużej niż oczekiwano. W przypadku myśliwców F-22 Raptor, które w przeciwieństwie do F-35 są objęte zakazem eksportu, długość okresu eksploatacji samolotu schodzi na dalszy plan. Kluczową rolę odgrywają tutaj unikalne zdolności, które umożliwiają dominację w powietrzu.
Pomimo chęci złomowania F-22, Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych aktywnie inwestują w modernizację floty Raptorów. W szczególności, dwa lata temu Lockheed Martin otrzymał prawie 11 miliardów dolarów na modernizację samolotów piątej generacji. Modernizacja ma wpływ na architekturę systemów otwartych. Służby wolą jednak trzymać szczegóły w tajemnicy.
F-22 Raptor może już przenosić pociski powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder i AIM-120D AMRAAM. Lockheed Martin dodaje również do samolotu konforemne zbiorniki paliwa i pylony o niskim oporze powietrza. Ponad 100 samolotów zostanie zm odernizowanych do końca 2023 roku.
Lockheed jest przygotowany do zapewnienia wsparcia przez 7-10 lat dłużej w porównaniu do obecnego harmonogramu. Oznacza to, że samoloty będą mogły latać do 2040 roku. Jednak F-22 Raptor zostaną ostatecznie zastąpione przez około 200 myśliwców szóstej generacji, z których każdy będzie w stanie działać w połączeniu z dwoma skrzydlatymi dronami.
Uważa się, że Boeing i Lockheed Martin (każdy w ramach własnego projektu) pracują nad samolotem nowej generacji. Northrop Grumman, który zbudował bombowiec nuklearny B-21 Rider, powiedział już, że nie będzie ubiegał się o stanowisko głównego wykonawcy. Oczekuje się, że Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych przyjmą dostawę myśliwca piątej generacji w 2035 roku.
Źródło: Defence One