Podróż z kosmitami w poszukiwaniu rodziny: Recenzja emocjonalnej gry indie Somerville
Somerville to debiutancka gra niezależna angielskiego studia Jumpship. Historia opowiada o zwykłej amerykańskiej rodzinie, która pewnego wieczoru staje w obliczu inwazji tajemniczych kosmitów na Ziemię. Wcielając się w mężczyznę, próbujemy uciec wraz z żoną, małym dzieckiem i psem, ale siły są nierówne i teraz musimy odnaleźć naszych bliskich. A ponieważ gra niczego nie zdradza, od samego początku do samego końca nie będziemy w stanie oderwać się od przejścia i spróbujemy znaleźć odpowiedzi na pytania i spróbować dowiedzieć się, co wydarzyło się w tej emocjonalnej historii. Przede wszystkim gra zachwyca oprawą wizualną w stylu low-poly i aż chce się nieustannie robić zrzuty ekranu z lokacji, które napotykamy na swojej drodze.
5 powodów, dla których warto kupić Somerville
- Potrzebujesz gry, która wywoła emocje i sprawi, że będzie ci zależeć
- Prawie nie grałeś w podobne gry i chcesz spróbować czegoś nowego dla siebie
- Nigdy nie widziałeś gry w stylu low-poly
- Masz tylko jeden wieczór na ukończenie gry
- Uwielbiasz film Arrival lub książkę Wojna światów autorstwa H.G. Wellsa.
3 powody, dla których nie warto kupować Somerville
- Szukasz gry, która przewyższy Inside
- Nie jesteś gotowy na zakup 4-godzinnej przygody za 30 dolarów
- Nie chcesz gry, w której sam musisz wymyślać fabułę.
Szybkie przejście:
- Tło: dlaczego tyle uwagi poświęcono grze?
- Znowu tajemniczy kosmici, znowu emocjonalne ratowanie rodziny
- A jak się w to gra?
- Co z optymalizacją, oprawą wizualną i dźwiękową?
- Co się nie podobało?
- Pięć rzeczy, które musisz wiedzieć o Somerville
Tło: dlaczego grze poświęcono tyle uwagi?
Prace nad tą przygodówką science-fiction rozpoczęły się w 2014 roku jako osobisty projekt Chrisa Olsena, ale najciekawsza część gry rozpoczęła się w 2016 roku. To właśnie wtedy zaprezentowano pierwszy zwiastun i build gry, aby pokazać, że gra naprawdę istnieje. Wkrótce potem Dino Patti, były CEO i współzałożyciel Playdead, studia, które przyniosło nam kultowe Limbo i Inside, opuścił zespół w poszukiwaniu nowych "wyzwań", zobaczył projekt Chrisa i zaproponował mu współpracę. I tak w 2017 roku narodził się Jumpship z ponad 20 deweloperami.
Pierwszy zwiastun gry
Somerville został wydany w listopadzie 2022 roku na PC i Xbox One/Series i otrzymał mieszane recenzje od graczy. A obecność Dino Pattiego w tym projekcie miała największy wpływ na oceny. Ludzie podświadomie czekali na grę, która przewyższy Limbo i Inside razem wzięte. Widać to nawet w komentarzach pod zwiastunami, gdzie gracze pisali, że liczyli na "arcydzieło", bo w projekt zaangażowany był autor Limbo i Inside. Oczywiście trudno nie porównywać tych gier, ale Somerville należy postrzegać jako osobną grę, która poza ogólnymi cechami nie ma nic wspólnego z grami Playdead. Wtedy z projektu płyną zupełnie inne emocje.
Oczywiście nie obyło się bez wad, takich jak brak intuicyjnych momentów. A zakończenie gry można było nieco skrócić i uczynić bardziej intensywnym. Ale jeśli nie porównasz tej gry z innymi i zanurzysz się w niej, otrzymasz dobre wrażenia z gry, które rozcieńczą jeden wieczór twojego życia.
Somerville ukaże się na PlayStation 4/5 31 sierpnia. I tutaj Jumpship naprawił dwie poważne wady, które napotkali gracze PC podczas premiery: słabą optymalizację i okropne sterowanie klawiaturą. Deweloperom udało się również zaimplementować kilka funkcji DualSense, które zwiększają immersję w grze. Aby jednak zrozumieć, czy powinieneś ją kupić, redakcja gg opowie ci o wszystkich głównych punktach Somerville, które powinieneś znać.
Znowu tajemniczy kosmici, znowu emocjonalne ratowanie rodziny
Gra rozpoczyna się bez żadnych wyjaśnień, z obrazem tajemniczego filaru, wokół którego jest ogromny błysk. Czym jest ten filar? Kiedy istniał? Czy to teraz, w przeszłości, czy może w przyszłości? Somerville ma wiele takich momentów, więc ci, którzy lubią budować kilka teorii i odkrywać tajemnice na własną rękę, polubią tę prezentację historii.
Zaraz po pokazaniu słupa rozpoczyna się scena, w której samochód jedzie do swojego domu na wsi. Tutaj poznajemy rodzinę, wokół której toczy się główna historia: psa, małe dziecko oraz żonę i męża, którzy mają około 30 lat, ale nie znamy ich imion. Po powrocie do domu rodzina postanawia pooglądać telewizję, ale wszyscy zasypiają. Pierwsze budzi się dziecko, które postanawia udać się do kuchni w poszukiwaniu przygód, ale upada i budzi całą rodzinę.
Zaczynamy grać jako mąż i schodzimy do piwnicy po jedzenie dla psa, ale nagle słyszymy wielką eksplozję za oknem. Wybiegamy z rodziną na zewnątrz i widzimy dziwny obcy słup lecący na nasze podwórko. Mężczyzna szybko wraca do domu, aby zabrać wszystkie niezbędne rzeczy i wsiąść do samochodu z rodziną i uciec. Ale gdy tylko ponownie wychodzą na podwórko, nowy słup uderza w garaż, a samochód płonie. Rodzina nie ma innego wyjścia, jak tylko ukryć się w piwnicy domu. Jednak i tam czekają na nich pewne "niespodzianki".
Dziwny mężczyzna w niebieskim garniturze przebija się przez dach domu i podaje nam rękę. Podchodząc do niego, przekazuje nam tajemniczą moc, umiera, a my tracimy przytomność. Nasza żona próbuje przywrócić nas do przytomności, ale nie jest w stanie tego zrobić, chwyta dziecko i wybiega z domu, zostawiając nas do pilnowania psa.
Po odzyskaniu przytomności bohater budzi się i zdaje sobie sprawę, że tajemnicza moc, którą otrzymał, pomoże mu zniszczyć obce obiekty za pomocą światła. Jeden z takich obiektów znajduje się w piwnicy, blokując wyjście z domu. Używając lampy, zmieniamy światło w niebieską wiązkę, niszczymy barierę i wydostajemy się na podwórko z psem.
Teraz, w ciągu 2-3 godzin gry, musimy odnaleźć naszą rodzinę, spotkać dziwne inteligentne czarne kule, które nam pomogą, i dowiedzieć się, jaki tajemniczy mężczyzna w czerwonym garniturze nas obserwuje. Kim on jest? Jak w każdej przygodzie, będziesz musiał wydostać się z niebezpieczeństw o różnym stopniu złożoności, przejść przez trudne, emocjonalne i pełne napięcia chwile i zrobić wszystko, co w twojej mocy, aby znaleźć swoją rodzinę.
Osobiście, jako Ukraińcowi, historia ta przypominała mi wojnę, kiedy pewnego dnia twoje życie zmienia się diametralnie, wszędzie słyszysz eksplozje, gdzieś widzisz dym, a jedyne, czego teraz pragniesz, to zobaczyć swoją rodzinę. Tak więc ludzie, którzy mieli podobne doświadczenia, otrzymają inny zakres emocji z historii Somerville. Gra nie doprowadza do płaczu, ale ze względu na to, że historia jest krótka i jej ukończenie zajmuje maksymalnie cztery godziny, z wyjątkiem ostatniego segmentu, trzyma w napięciu i umiejętnie gra z naszymi uczuciami. Tu się boisz, tam musisz podejmować szybkie decyzje, a teraz możesz trochę odpocząć, a za kilka minut problemów będzie jeszcze więcej. Jeśli więc jesteś emocjonalnym graczem szukającym tajemniczej historii na wieczór, a jednocześnie chcesz samodzielnie analizować wydarzenia na ekranie, to Somerville będzie dla ciebie odpowiednie.
Najbardziej tajemniczy świat gry
Rozwiązaniem, które może pomóc przyciągnąć graczy do gry niezależnej, a nie projektu AAA, jest intryga. Wróćmy jednak do Limbo i Inside. Co sprawia, że zapadają w pamięć? Tajemnicza atmosfera. Filmy z ludźmi analizującymi fabułę Inside zdobyły miliony wyświetleń, ponieważ ludzi przyciąga tajemnica. I Somerville postanawia zrobić to samo. Gra zdaje się próbować powiedzieć: "Spójrz, jaki jestem tajemniczy". I jest uzależniająca, ponieważ grałem w nią bez przerwy. A rano, podobnie jak tysiące innych graczy, poszedłem na YouTube, aby obejrzeć filmy z analizą fabuły, aby zrozumieć ją jeszcze lepiej.
Przez cały czas gry zadajemy sobie dziesiątki pytań: czy nasza rodzina żyje, czym są te czarne kule, czy dadzą nam możliwość lepszej eksploracji obcych, czy to sen głównego bohatera? Ostatnia część gry staje się tak zagmatwana, że czujesz się jakbyś grał w grę stworzoną przez Christophera Nolana. Dodajmy do tego wszechświaty równoległe, a nasz mózg eksploduje. Kto wie, może po ukończeniu gry będziesz chciał nagrać filmik ze swoją teorią i zebrać tysiące wyświetleń? Dlatego dla tych, którzy lubią zawiłe historie, zdecydowanie polecam sprawdzenie projektu Jumpship.
Jak w to grać?
Rozgrywkę można tu podzielić na trzy główne elementy: eksplorację lokacji, zagadki i starcia z przeciwnikami. Najbardziej podobną rozgrywkę i fabułę widzieliśmy w niedawnej platformówce 2D Planet of Lana. Aby zrozumieć, jak koncepcyjnie podobne są te dwie gry niezależne: są one nawet sprzedawane jako jeden pakiet na Steam, chociaż mają różnych wydawców.
Eksploracja lokacji jest tutaj medytacyjna, gra w ogóle cię nie popędza i daje ci możliwość cieszenia się lokacjami i robienia dziesiątek zrzutów ekranu. Nie ma tu nawet przycisku "run", więc jeśli na horyzoncie nie ma żadnych wrogów czy zagadek, wystarczy cieszyć się chwilą.
Zagadki są podstawą całego doświadczenia Somerville
Pomiędzy eksplorowaniem lokacji i analizowaniem fabuły będziesz musiał rozwiązywać różne zagadki. Nie są one trudne i, jeśli się zastanowić, można je ukończyć bez podpowiedzi YouTube. Większość z nich polega na wykorzystaniu naszych umiejętności ze światłem. Na początku będzie tylko niebieskie, które niszczy obiekty, ale później dostaniemy drugie - czerwone. Jest on potrzebny do tworzenia tych obiektów w specjalnych miejscach. Pomaga to przede wszystkim, gdy trzeba się po czymś wspiąć. Czasami zagadki w ogóle nie wymagają użycia zdolności. Trzeba po prostu robić wszystko w odpowiedniej kolejności. Trudno powiedzieć coś więcej o tym aspekcie. Nie jestem w stanie wyróżnić najbardziej zapadających w pamięć zagadek. Jeśli nie grałeś wcześniej w podobne gry, to zobaczysz coś niezwykłego dla siebie, ale jeśli grałeś w najpopularniejsze platformówki, to Somerville nie będzie w stanie zaoferować czegoś nowego w tym aspekcie.
Cechy rozgrywki na PlayStation 5
Jumpship ostrożnie podeszło do tworzenia wersji gry na PlayStation. Na PC gracze narzekali, że granie w Somerville na klawiaturze było po prostu niemożliwe. Na gamepadzie taki problem w ogóle nie występuje. Wszystko działa płynnie, postać błyskawicznie reaguje na wszystkie kliknięcia, a sterowanie postacią w takich grach za pomocą drążków jest zawsze przyjemniejsze niż za pomocą przycisku "WASD" na klawiaturze. Więc nawet jeśli grasz w grę na PC, spróbuj zrobić to za pomocą gamepada.
Bardzo podobało mi się wykorzystanie niektórych technologii DualSense. Jeśli aktywujemy element niszczenia obiektów, gamepad zaczyna świecić na niebiesko. Jeśli aktywujemy element tworzenia obiektów, świeci na czerwono. To już było od czasów PS4, ale nie spodziewałem się implementacji adaptacyjnych wyzwalaczy w grze niezależnej. Jest to osobny plus.
Podczas korzystania z "niebieskiego" elementu lewy trigger wciska się niemal bezproblemowo, a dźwięk przypomina działanie szczoteczki elektrycznej. Kiedy zaś trzeba użyć "czerwonego" elementu, trzeba się nieco wysilić, by wcisnąć prawy spust, a dźwięk przypomina pracę małego tłuczka. Chociaż na filmie trudniej jest dostrzec różnicę w dźwięku i nacisku. Trzeba spróbować samemu. Nie miałem okazji sprawdzić wersji na PlayStation 4, ale jestem pewien, że w zależności od elementu zaczyna świecić kontrolka, a towarzyszy temu standardowa wibracja kontrolera.
A co z przeciwnikami?
Aby urozmaicić rozgrywkę, w niektórych miejscach zapolują na nas kosmici. Na początku rozgrywki nawet ich nie zobaczymy; będą świecić ogromną wiązką ze swojego statku w poszukiwaniu nas i innych ludzi. Aby ominąć te obszary, wystarczy ukryć się za kamieniami, łodziami, namiotami i płotami.
Później zobaczymy zrobotyzowane psy, które skanują okolicę w poszukiwaniu ludzi swoim czerwonym laserem i są w stanie zabić nas jednym strzałem. Są tylko dwie możliwe sytuacje z ich udziałem. Pierwsza to taka, w której musimy się przed nimi ukryć i przejść niezauważonym. Druga to momenty fabularne, kiedy nas zauważają i próbują dogonić. Mi najbardziej przypadła do gustu ta druga, ponieważ urozmaica nieco rozgrywkę i zmusza do jak najszybszego działania, by pozostać przy życiu.
Nie będziemy mogli z nimi walczyć (poza kilkoma momentami, ale to spoilery). Dlatego zawsze trzeba będzie działać ostrożnie i myśleć kilka kroków do przodu, ponieważ nasi wrogowie są zwinni, a jeśli zatrzymasz się na 1-2 sekundy, zobaczysz ekran ładowania. Nie będzie wielu spotkań z nimi, ale wystarczą, abyś był zajęty. I podczas gdy w podobnych grach, takich jak Planet of Lana czy Little Nightmares, niektóre zagadki są powiązane z wrogami, tutaj nadal działają one jako coś oddzielnego od wszystkich zadań, co jest plusem, ponieważ dodaje dynamiki do gry.
Eksploracja świata idealna dla miłośników trofeów
Twórcom udało się nawet dodać do świata element eksploracji. W różnych miejscach znajdują się tajemnicze rysunki, które pomogą ci stworzyć własną teorię na temat wydarzeń w grze. Na przykład na początku gry można znaleźć kamień z niebieskim okręgiem, czerwonym kwadratem i fioletowym trójkątem. Niektórzy gracze zupełnie go przegapią, a niektórzy nie będą się zastanawiać, dlaczego tam jest, ale po dotarciu do finału od razu zrozumiesz, dlaczego czasami pokazywano nam te 3 kolory. A jeśli nie biegniesz prosto przed siebie, ale zatrzymujesz się i patrzysz na wszystko, efekt zanurzenia w Somerville jest wzmocniony.
Czasami można też znaleźć sekretne lokacje, w których znajdują się wspomniane wcześniej czarne kule. Nie ma to wpływu na fabułę, ale jeśli chcesz zobaczyć absolutnie wszystko w grze, to czemu nie?
Gra jest również idealna dla tych, którzy chcą szybko zdobyć platynę. W Somerville znajduje się tylko 11 trofeów, a większość z nich zostanie odblokowana podczas pierwszej rozgrywki. A jeśli coś przegapiłeś, gra jest podzielona na sekcje i podsekcje, więc możesz wrócić do prawie każdej lokacji bez marnowania czasu. Trofea również są "tajemnicze". Na przykład, jedno ze srebrnych trofeów jest przyznawane za utknięcie w toalecie. Należy więc biegać po grze i zgadywać, w której toalecie trzeba utknąć. Ponadto autorzy dodali 5 zakończeń, a każde z nich to także trofeum, ale do zdobycia każdego z nich wystarczy ukończyć 2 ostatnie rozdziały (a czasem 1), więc wszystkie 11 trofeów można odblokować w jeden dzień.
Co z optymalizacją, oprawą wizualną i dźwiękową?
Podczas premiery pojawiło się wiele komentarzy na temat optymalizacji gry. Ciągłe spadki liczby klatek na sekundę i zawieszanie się gry towarzyszyły graczom przez całą rozgrywkę. Czy są z tym jakieś problemy na PS5? Nie. Wszystko działa dobrze, poza tym, że kilka razy fps-y potrafiły spaść na sekundę do 50-45. Zdarzało się to przy przełączaniu między lokacjami i na początku dynamicznych scen. Podczas całej rozgrywki gra nigdy się nie zawiesiła, nie było też żadnych poważnych błędów. Tylko raz zdarzyło mi się, że pies utknął w teksturach, ale w następnym punkcie kontrolnym gra mi go zwróciła. Tak więc dwa duże problemy gry: optymalizacja i sterowanie mnie ominęły, co również wpłynęło na moje wrażenia. Nie mogę powiedzieć jak gra działa na PC, ale dużym plusem jest to, że posiadacze Xbox i PC mogą grać w Somerville w ramach Game Pass.
Na PlayStation 5 gra działa w dwóch trybach: Performance (60 fps) i Visuals (30 fps).
Grafika low-poly zapiera dech w piersiach
Oprawa wizualna to najmocniejszy punkt gry. Jeśli musisz myśleć o fabule, oprawa wizualna Somerville pozwala ci cieszyć się chwilą. Grafika tutaj jest low-poly, ponieważ jest tańsza i łatwiejsza, ale ten styl tak dobrze pasuje do Somerville. Wciąż jednak nie ma zbyt wielu gier z taką oprawą wizualną i to właśnie tutaj projekt Jumpship wyróżnia się na tle innych. Deweloperzy zdecydowali się również na nałożenie ziarnistego efektu, stworzenie obrazu jak w filmach z czarnymi liniami u góry iu dołu oraz całkowite usunięcie interfejsu. Wszystkie te decyzje tylko pomogły deweloperom, ponieważ Somerville wygląda tak kinowo, jak to tylko możliwe. Jeśli lubisz robić piękne zdjęcia w grach, wiesz, co robić.
Lokacje również są w idealnym porządku. Nie brakuje miejsc do odwiedzenia: przestronne pole, na którym widać zestrzelony samolot; gęsty las, w którym kilka drzew padło od wybuchów; droga z setkami porzuconych samochodów; festiwal rockowy, z którego nie usunięto na czas sprzętu i instalacji; jaskinie, w których polują na nas psy-roboty; obóz dla uchodźców z przygnębiającą atmosferą; opuszczone miasto z ocalałym kościołem, który jest symbolem tego, że zawsze należy szukać wyjścia i nie tylko. Większość lokacji utrzymana jest w ciemnej kolorystyce, ale są też jaśniejsze miejsca, którym towarzyszy zachód słońca, co zwiększa kontrast.
Klimatyczne lokacje w grze
Dramatyczne kompozycje
Ścieżka dźwiękowa gry została stworzona przez francuskiego kompozytora Dominique'a Charpentiera . W grze nie ma zbyt wielu kompozycji, ale wszystkie są dramatyczne, co potęguje stan emocjonalny bohatera. Jest to dla niego niezwykle trudne, ale nie poddaje się, ponieważ chce zobaczyć ludzi, których tak bardzo kocha. Nawet początek gry zaczyna się od melancholijnej melodii, która ustawia nastrój gry aż do napisów końcowych. Jeśli grasz w Somerville, gdy na zewnątrz pada deszcz, historia i muzyka jeszcze bardziej zanurzą cię w świecie gry, a potem będziesz siedzieć przez godzinę i analizować tematy miłości, rodziny i tego, czy kosmici są naprawdę możliwe w naszym świecie.
Co się nie podobało?
Somerville ma kilka wad, a najważniejsza z nich związana jest z zagadkami. Pierwszą wadą jest to, że rozgrywka nie zawsze jest intuicyjna. Przykładowo, na początku gry widzimy na polu bele siana, które można nawet chwycić. Podchodzimy do pierwszej, podnosimy ją i... nie możemy z nią nic zrobić. Nasuwa się pytanie: dlaczego do tej beli dołączono uchwyt, który jest żółty, co sugeruje, że musisz wejść w interakcję z obiektem. Następnie widzimy drugą belę i sytuacja jest taka sama. Wygląda na to, że gra chce cię nauczyć, że lepiej nie dotykać bel siana. Ale jeśli zobaczysz trzecią belę, możesz wejść z nią w interakcję i otworzy się sekretna lokacja. Ale dlaczego nie mogłeś popchnąć dwóch pierwszych i nagle możesz popchnąć trzecią? Ten problem został zauważony przez innych graczy, ponieważ dezorientuje nawet doświadczonych graczy.
Był też moment, w którym musieliśmy wspiąć się na obiekt, który został stworzony za pomocą czerwonego elementu, ale gra nie nauczyła nas, że możemy to zrobić. Mówiła tylko, że obiekty mogą być tworzone. A nawet gdy zbliżyłeś się do pożądanego obiektu, nie powiedziano ci, że możesz się na niego wspiąć. I byłoby to jedno, gdyby wisiała nad nim żółta wstążka, która jest często używana do oznaczania miejsca, do którego należy się udać, ale w niektórych lokacjach nie ma intuicyjnej nawigacji i dobrze, jeśli sam się tego domyślisz. Jeśli więc takie trudności pojawiają się u osób, które grały w więcej niż 5 czy 10 podobnych gier, to dla początkujących pewne punkty nadal będą sprawiać problemy
Drugą wadą jest przeciągające się zakończenie. Przez ostatnie dwadzieścia minut gry po prostu biegniemy, biegniemy i jeszcze raz biegniemy. Nie ma żadnych zagadek, spotkań z wrogami czy czegokolwiek nowego. Musisz tylko podjąć kilka decyzji, które wpłyną na zakończenie, wejść w interakcję z tym samym obiektem trzy razy i to wszystko. Musieliśmy to skrócić do dziesięciu minut, ponieważ ostatnia scena gry, zwłaszcza w zależności od wybranego zakończenia, jest emocjonalna. Jednak podczas biegania tam i z powrotem przez pewien czas można się znudzić i po prostu chcieć jak najszybciej dotrzeć do celu.
Pięć rzeczy, które musisz wiedzieć o Somerville
- Somerville to emocjonalna przygoda w otoczce science fiction, w której musimy przetrwać inwazję obcych i odnaleźć naszych bliskich
- Klimatyczną podróż można ukończyć w zaledwie jeden wieczór.
- Grafika low-poly sprawia, że projekt wyróżnia się na tle innych
- Jumpship udało się zaimplementować kilka funkcji DualSense, które zwiększają immersję w grze.
- Somerville należy traktować jako oryginalny produkt, aby uzyskać wachlarz emocji zamierzony przez autorów.
Somerville | |
---|---|
Gatunek. | Przygodowy |
Platformy. | PlayStation 4/5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC |
Liczba graczy | Pojedynczy gracz |
Deweloper | Jumpship |
Wydawca | Jumpship |
Czas ukończenia gry | 3-5 godzin |
Data premiery | 15 listopada 2022 | 31 sierpnia 2023 dla PS 4/5 |
Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej
- Miejsce na rozwój, randki i gry niezależne: fotorelacja z konferencji Games Gathering 2023 w Kijowie
- Czy można samodzielnie stworzyć grę i sprzedawać ją na Steamie? Historia Rusłana "Ternoxa" Salikowa i jego gry STONKS-9800
- Szalone życie nurka pracującego w barze sushi: Recenzja Dave The Diver - przygodowej gry indie, którą pokochasz
- Magiczna mieszanka science fiction i magii Miyazakiego: recenzja platformówki 2D Planet of Lana
- Hendrik Lesser (twórca Death from Above): Naprawdę chcę uderzyć w twarz Putina, jego przyjaciół i wszystkich, którzy wspierają tę wojnę