JetZero zbuduje prototyp samolotu o mieszanych skrzydłach dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, który mógłby potencjalnie zastąpić KC-46 Pegasus, Lockheed C-5 i C-17 Globemaster III.
Startup lotniczy JetZero zbuduje prototyp samolotu o mieszanych skrzydłach dla Sił Powietrznych USA do 2027 roku. Będzie on oparty na płatowcu Z-5.
Co wiadomo
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych przygotowują się do nowego kamienia milowego w projektowaniu samolotów. Zwiększony zasięg poprawi śmiertelność, a oszczędność paliwa pozwoli oszczędzać zasoby i umożliwi wykonywanie większej liczby lotów bojowych. Ravi Chaudhary, asystent sekretarza Sił Powietrznych ds. energii, obiektów i środowiska, powiedział.
W zeszłym roku urzędnicy służby opisali projekt mieszanych skrzydeł jako jedną z najbardziej imponujących możliwości dla przyszłych samolotów. Podejście to zakłada rezygnację z tradycyjnego kadłuba rurowego.
Z-5 wygląda trochę jak bombowiec nuklearny B-2 Spirit. Jeśli testy zakończą się sukcesem, Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych są gotowe rozważyć zastąpienie nim tankowca KC-46 Pegasus, a także samolotów transportowych Lockheed C-5 i C-17 Globemaster III.
Spółka joint venture JetZero i Northrop Grumman otrzymała 40 milionów dolarów z funduszy rządowych na opracowanie Z-5 w 2023 roku. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych zamierzają zainwestować kolejne 235 milionów dolarów w projekt w ciągu najbliższych trzech lat. Firma planuje również przyciągnąć prywatne inwestycje.
JetZero ogłosiło prace nad Z-5 już w maju tego roku. Mówiono wtedy, że nowy samolot będzie zamiennikiem Boeinga 767 i będzie mógł przewozić co najmniej 250 pasażerów. Jego zasięg wyniesie ponad 9200 kilometrów.
Mieszana konstrukcja skrzydeł zakłada zastosowanie szerokiego i płaskiego kadłuba. Dlatego Z-5 bardziej przypomina bombowiec B-2 stealth niż którykolwiek z istniejących samolotów pasażerskich. Również w tym schemacie nie ma wyraźnej linii oddzielającej kadłub od skrzydła.
Płaski kadłub wyróżnia się zwiększoną siłą nośną w porównaniu z tradycyjnym kształtem rurowym. Wymaga to skrzydła o dużej powierzchni. Jednocześnie stabilność aerodynamiczna pozwala zrezygnować ze skrzydła ogonowego. Zmniejsza to opór powietrza i wagę samolotu.
Źródło: Defence News