Tesla wiedziała o słabości Autopilota, która doprowadziła do śmierci kierowcy, ale jej nie naprawiła - twórcy Autopilota
Inżynierowie Tesli Autopilot twierdzą, że kierownictwo firmy nie tylko wiedziało o niezdolności systemu do wykrywania i reagowania na ruch poprzeczny, ale nie zrobiło nic, aby naprawić ten problem.
Co wiadomo
Zarzuty wyszły na jaw podczas procesu cywilnego złożonego przeciwko Tesli w związku z wypadkiem, w którym zginął 50-letni Jeremy Banner w 2019 roku. Jego pojazd zderzył się czołowo z ciągnikiem siodłowym. Banner aktywował system Autopilot 10 sekund przed wypadkiem.
Najwyraźniej ani oprogramowanie, ani kierowca nie byli w stanie dostrzec i zareagować na drugi pojazd na czas.
Rodzina Bannera, która złożyła pozew przeciwko Tesli wkrótce po jego śmierci, twierdziła, że producent samochodów wiedział o niezdolności Autopilota do radzenia sobie z ruchem poprzecznym po podobnym wypadku w 2016 roku. Deweloperzy nie podjęli żadnych działań w celu naprawienia problemu, co doprowadziło do kolejnego śmiertelnego wypadku.
Zeznania dwóch inżynierów, którzy opracowali Autopilota, mogą okazać się kluczowe dla sprawy rodziny Bannerów. Według zeznań jednego z nich, system został wydany bez funkcji wykrywania ruchu poprzecznego.
Drugi inżynier powiedział, że Autopilot został zaprojektowany do użytku tylko na autostradach z pasem rozdzielającym, ponieważ "bardzo trudno" było sprzętowi i oprogramowaniu samochodu wziąć pod uwagę ruch poprzeczny.
Dodał, że system został zaprojektowany tak, aby wykrywać obecność środkowego pasa dzielącego i był wystarczająco inteligentny, aby wyłączyć się, jeśli go nie ma. Niemniej jednak Autopilot nadal działał poza autostradą.
Podczas zeznań oświadczenia obu inżynierów były praktycznie identyczne. Jeden z nich twierdzi również, że zbadał przyczyny wypadku z 2016 roku. Jednak Tesla nie wzięła pod uwagę ustaleń i nie wprowadziła żadnych zmian w systemie Autopilot, podsumował.
Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej:
- Ilon Musk obiecał wypuścić w pełni bezzałogową Teslę w tym roku
- Amerykańskie organy regulacyjne zażądały więcej danych na temat systemu Autopilot Tesli
- Kalifornia wszczyna dochodzenie przeciwko Tesli w sprawie bezpieczeństwa autopilota i fałszywych reklam
- System bezpieczeństwa Tesli pozwolił misiowi na korzystanie z trybu w pełni autonomicznej jazdy bezzałogowej
Źródło: The Register