UNESCO wezwało do wprowadzenia ograniczeń wiekowych w korzystaniu ze sztucznej inteligencji w szkołach
Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) wezwała do wprowadzenia surowych zasad korzystania z generatywnych narzędzi sztucznej inteligencji w klasach szkolnych, w tym ograniczenia dostępu do nich dla młodszych dzieci.
Co wiadomo
W nowych zaleceniach UNESCO ostrzega, że rządy nie są przygotowane do zajęcia się kwestiami etycznymi związanymi z wprowadzeniem generatywnej sztucznej inteligencji do edukacji. Według organizacji, zastąpienie nauczycieli sztuczną inteligencją może negatywnie wpłynąć na emocjonalne samopoczucie dzieci i uczynić je podatnymi na manipulację.
UNESCO uważa, że wprowadzenie sztucznej inteligencji do edukacji może odbyć się tylko przy udziale społeczeństwa i niezbędnych regulacji.
Zalecenia stwierdzają, że sztuczna inteligencja może pomóc dzieciom ze specjalnymi potrzebami, ale będzie bezpieczna i skuteczna tylko wtedy, gdy nauczyciele i naukowcy będą zaangażowani w jej rozwój.
UNESCO sugeruje ustalenie minimalnego wieku korzystania z AI na 13 lat. Jest to próg stosowany przez ChatGPT, oparty na ustawodawstwie USA. Wielu uważa go jednak za zbyt niski i wzywa do podniesienia go do 16 lat.
Źródło: TechXplore