Republika Korei chce sprzedać Polsce okręt podwodny KSS-III w najnowocześniejszej wersji, po czołgach K2, haubicach K9, samolotach FA-50 i systemach rakietowych K239.

Autor: Maksim Panasovskiy | 19.09.2023, 20:54

W latach 2022-2023. Polska zamówiła szereg południowokoreańskich systemów uzbrojenia wartych miliardy dolarów. Być może do czołgów, samolotów i haubic dołączy okręt podwodny.

Co wiadomo

Polska zamówiła już czołgi K2 Black Panther, samobieżne haubice K9 Thunder, samoloty FA-50 i wieloprowadnicowe wyrzutnie rakiet K239 Chunmoo. Teraz Hanwha Ocean chce sprzedać europejskiemu państwu okręt podwodny KSS-III w jego najnowszej wersji, Batch II.

W ubiegłym tygodniu Polska ujawniła część wymagań dotyczących okrętów podwodnych, które mają zostać zakupione w ramach programu Orka. W szczególności, okręt musi

  • wykonywać misje trwające co najmniej 30 dni;
  • zanurzać się na głębokość ponad 200 metrów;
  • być zdolny do rażenia torpedami, pociskami przeciwokrętowymi i manewrującymi;
  • być chroniony przed zagrożeniami z powietrza;
  • być kompatybilny z pojazdami ratowniczymi;
  • być zdolne do stawiania min morskich;
  • używać podwodnych dronów.

Polska chce również okrętów podwodnych z napędem niezależnym od powietrza, co pozwoliłoby im pływać bez konieczności wynurzania się. Uwzględniono również harmonogramy dostaw, pakiet logistyczny, szkolenie personelu i załogi.

Polskim programem zainteresowanych jest jedenaście firm z całego świata. Są to Hyundai Heavy Industries Co. Ltd, Saab Technologies Pols Sp. z o.o., Navantia, Naval Group, ThyssenKrupp AG, Hanwha Ocean Co. Ltd., Fincantieri S.p.A., Aycomm Sp. z o.o., Volue Industrial IT, Babcock International Group plc., JFD.

KSS-III spełnia większość kryteriów programu Orka. Jest to również jedyny okręt podwodny na liście, który posiada pionowe systemy startowe. Problemem może być fakt, że część systemów jest dostarczana przez europejskie firmy, więc Hanwha Ocean musi uzyskać od nich zgodę na eksport. Ponadto, polscy podwodniacy uważają KSS-III za zbyt duży dla Morza Bałtyckiego.

Na liście 11 firm znajduje się niemiecki ThyssenKrupp Marine Systems. Niedawno pisaliśmy, że zaoferował on Polsce swój spalinowo-elektryczny okręt podwodny typu 212 Common Design.

Źródło: Naval News