Opublikowano nowe umowy dotyczące granic sztucznej inteligencji w Hollywood: co wolno, a czego nie wolno robić studiom filmowym i telewizyjnym

Autor: Tetiana Honcharenko | 30.09.2023, 19:10

Studia filmowe i Stowarzyszenie Gildii Scenarzystów (WGA) zawarły porozumienie, które ustanawia zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w produkcji filmów i seriali telewizyjnych.

Co wiadomo:

Choć szczegóły tego porozumienia wciąż są dopracowywane, to warunki głównej umowy pomiędzy WGA i Motion Picture and Television Alliance zostały już upublicznione i określają ramy ochrony praw autorskich scenarzystów oraz ograniczają sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji przy tworzeniu hollywoodzkich scenariuszy.

Przypomnijmy, że to właśnie kwestia wykorzystania sztucznej inteligencji była jednym z głównych powodów rozpoczęcia strajku scenarzystów.

Sztuczna inteligencja, w tym narzędzia takie jak ChatGPT, poczyniła niesamowite postępy w rozwoju. Obecnie jest w stanie generować całe scenariusze na żądanie. Jednak korzystanie z danych opartych na dziełach napisanych wcześniej (i chronionych prawem autorskim) przez scenarzystów wymaga czujności, aby nie naruszyć ich praw autorskich i wynagrodzenia.

Hollywoodzcy scenarzyści muszą mieć pewność, że ich praca nie zostanie wykorzystana bez odpowiedniej zapłaty i uznania praw autorskich, a także ochrony przed całkowitym wykluczeniem z procesu tworzenia, jeśli studia zdecydują się wykorzystać sztuczną inteligencję do pisania scenariuszy. I wygląda na to, że osiągnięte porozumienie spełni większość z tych żądań.

Ochrona autorów przed wykorzystywaniem przez studia korzystające z technologii AI:

Klauzula 72 nowego podstawowego porozumienia WGA określa zasady korzystania ze sztucznej inteligencji. Określa ona, że materiał stworzony przez sztuczną inteligencję (generatywną sztuczną inteligencję (GAI) i tradycyjną) nie jest uważany za "materiał literacki", którego definicja obejmuje wszelkie prace pisemne stworzone przez ludzi.

Umowa wymaga od studia obowiązkowego powiadomienia scenarzysty o tym, że otrzymał on materiał wygenerowany przez SI w celu stworzenia nowego dzieła literackiego. Fakt wykorzystania materiału wygenerowanego przez SI nie powinien mieć wpływu na wynagrodzenie scenarzysty, który posiada do niego pełne prawa autorskie, dzieląc się nimi jedynie z innymi scenarzystami, jeśli tacy istnieją, w kolejnych pracach z tym materiałem. Pozwala to na wykorzystanie sztucznej inteligencji jako narzędzia, ale z poszanowaniem praw autorskich scenarzystów.

Ponadto, scenarzysta nie może zostać zmuszony do korzystania ze sztucznej inteligencji w celu tworzenia tekstów. Niegeneratywne narzędzia AI mogą być jednak wykorzystywane do sprawdzania plagiatu i wykrywania naruszeń praw autorskich.

Ochrona praw scenarzystów do korzystania z narzędzi i technologii AI.

Nowa umowa WGA reguluje również zasady dla tych scenarzystów, którzy chcą korzystać ze sztucznej inteligencji w swojej pracy. Jeśli scenarzysta chce korzystać ze sztucznej inteligencji, musi uzyskać pozwolenie od studia i przestrzegać jego zasad dotyczących korzystania z AI. Co ważne, jeśli scenarzysta korzysta ze sztucznej inteligencji do pisania, jego materiał jest traktowany tak samo, jak gdyby materiał do pisania AI został dostarczony przez studio. Jeśli więc scenarzysta ma dostęp do materiałów studia i korzysta z AI, jego praca nie może zostać wykorzystana bez zgody i naruszenia jego praw lub wynagrodzenia.

Prawdą jest, że umowa nie określa zakazów wykorzystywania przez studia istniejących utworów do szkolenia AI. Należy jednak zauważyć, że właściciele praw autorskich mają możliwość zakazania studiom wykorzystywania ich utworów do celów szkoleniowych w zakresie sztucznej inteligencji.

Środki ostrożności dotyczące przyszłych zmian w technologii i strategiach AI.

Wreszcie, ponieważ sztuczna inteligencja jest szybko rozwijającą się technologią, a studia stale znajdują nowe sposoby jej wykorzystania, umowa wymaga spotkań między studiami a WGA co sześć miesięcy. Na spotkaniach tych omawiana jest przyszłość wykorzystania sztucznej inteligencji w tworzeniu filmów i seriali telewizyjnych. Spotkania te są poufne i dotyczą wyłącznie produkcji treści, nie poruszając kwestii wykorzystania narzędzi AI do analizy danych lub zadań operacyjnych, takich jak finanse czy marketing.

Źródło: Screenrant