Pentagon wymieni silniki F135 w myśliwcach piątej generacji, jeśli znalezione zostaną skażone elementy metalowe.
W silnikach Pratt & Whitney znaleziono komponenty wykonane z zanieczyszczonego proszku metalowego. Problem dotyczy prawie wszystkich jednostek napędowych firmy.
Co wiadomo
Na chwilę obecną problem nie dotyczy myśliwców piątej generacji F-35 Lightning II. Departament Obrony USA potwierdził jednak, że w przypadku znalezienia problematycznego silnika F135, zostanie on wymieniony w magazynie. Nie będzie to miało większego wpływu na operacje.
Rzecznik firmy RTX, do której należy Pratt & Whitney, powiedział, że wszelkie zmiany w zarządzaniu flotą będą miały ograniczony wpływ. Dyrekcja programu F-35 zgadza się, mówiąc, że problem będzie miał niewielki lub żaden wpływ na flotę myśliwców piątej generacji.
Sytuacja ma swoje korzenie w błędzie kontroli jakości z 2015 roku. Osiem lat temu firma Pratt & Whitney otrzymała od dostawcy sproszkowany nikiel z niewielkimi zanieczyszczeniami. Problem ujawnił się trzy lata później.
Podczas późniejszych testów odkryto, że zanieczyszczony proszek metalowy może powodować awarie części i zmniejszać ich ogólną trwałość. Oczekuje się, że Pratt & Whitney będzie w stanie wymienić wszystkie komponenty do końca 2025 roku.
Dyrekcja programu F-35 twierdzi, że w przypadku F135 jest to kwestia niskiego ryzyka. Od kilku lat w silnikach myśliwca piątej generacji nie znaleziono żadnych elementów wykonanych z zanieczyszczonego proszku metalicznego.
Silniki PW1100 dla samolotów Airbus A320 były pierwszymi, w których wystąpił ten problem. Dwa lata temu firma Pratt & Whitney rozpoczęła produkcję komponentów z nowego materiału i zreorganizowała zakłady produkcyjne w celu szybszej produkcji części.
Źródło: Air & Space Forces Magazine