Badanie: ChatGPT zwiększa produktywność doradców, ale także wywołuje niepokój
Emiliano Vittoriosi/Unsplash
Według badania przeprowadzonego przez Harvard Business School, chatbot ChatGPT firmy OpenAI może znacznie poprawić wydajność konsultantów biznesowych, ale wywołuje również niepokój.
Co wiadomo
W eksperymencie z udziałem ponad 750 profesjonalistów z Boston Consulting Group, podczas wykonywania kreatywnych zadań za pomocą ChatGPT, jakość pracy została oceniona o 40% wyżej, a czas został skrócony o 20%. Jednak podczas wykonywania pracy analitycznej chatbot wprowadzał konsultantów w błąd, powodując, że byli mniej krytyczni wobec wyników.
Prawie 75% uczestników wyraziło obawę, że przyzwyczajenie się do podpowiedzi AI może doprowadzić do "atrofii" ich własnych umiejętności. Według badaczy, wielu z nich doświadczyło kryzysu egzystencjalnego związanego z potencjalnym wpływem technologii na ich zawód.
Wyniki wskazują na mieszany wpływ narzędzi takich jak ChatGPT na pracowników biurowych. Jest to jedno z pierwszych badań dotyczących rzeczywistego zastosowania takich chatbotów w środowisku biznesowym.
Źródło: The New York Times