Jakich kryteriów używamy do oceniania gier na gagadget?
Uwielbiamy grać i recenzujemy gry od 2012 roku. Od pierwszych recenzji założyciele gg skupiają się na tym, czy gracz w ogóle powinien wydawać swoje pieniądze. Dlatego pokazujemy nawet tradycyjne "zalety i wady" nie tak jak wszyscy inni, ale jako powody do zakupu lub odmowy zakupu konkretnej gry. Gracze zazwyczaj nie przejmują się nazwami technologii, takimi jak "kolizja" lub podobne. Jeśli chodzi o gry, interesują ich odpowiedzi na proste pytania: czy fabuła jest interesująca, czy gra się przyjemnie, jak dobra jest grafika i jakie niezwykłe rzeczy gra ma do zaoferowania.
Nigdy nie mierzymy, jak gorący staje się komputer podczas grania w grę, ani nie szukamy mydelniczek z lupą. To zwykle nic nie mówi przeciętnej osobie. Staramy się więc być czytelni dla jak najszerszego grona odbiorców i stosujemy zrozumiałe dla wszystkich kryteria, z których każde jest oceniane od 1 do 5 punktów za pomocą przejrzystych wskaźników, o których informujemy w tym tekście. W sumie jest 8 kryteriów:
- Fabuła: czy sprawia, że chcesz zasnąć, czy nie możesz się doczekać kolejnego zwrotu akcji?
- Rozgrywka: jak bardzo jest pokręcona lub wręcz przeciwnie, jak dobrze jest zaimplementowana z interesującą mechaniką.
- Grafika i dźwięk: jak dobrze wszystko w grze brzmi i wygląda.
- Optymalizacja: bez względu na to, jak dobra jest gra, chęć jej zakupu często zależy od optymalizacji, więc zwracamy maksymalną uwagę na to kryterium.
- Równowaga oczekiwań i wrażeń: ile razy obiecywano nam niemal najlepszą grę w historii ludzkości? Tutaj skupiamy się na tym, czy zostaliśmy oszukani w momencie premiery.
- Poziom stresu dla rodziców/dziewczyn: nasz własny system klasyfikacji wiekowej, który określa, czy twoja rodzina będzie w stanie oglądać i wspierać to, w co grasz.
- Atmosfera: ta sekcja pozwala zrozumieć, jak bardzo gra może wciągnąć gracza w swój świat.
- Chęć polecenia: jak bardzo podobała nam się gra i czy możemy doradzić graczom, aby zapłacili za nią pieniądze.
Ponadto wszystkie recenzje są zbudowane na zasadzie odwróconej piramidy - najpierw ujawniamy wnioski z recenzji i podajemy informacje o głównych zaletach i wadach gry. Następnie wymieniamy powody, dla których warto lub nie warto ją kupić i podajemy naszą integralną ocenę jako procent maksymalnej możliwej oceny, biorąc pod uwagę nasze 8 kryteriów. A potem przechodzimy do szczegółów dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej lub zrozumieć, w jaki sposób doszliśmy do naszych wniosków. Pomaga to zaoszczędzić czas czytelnika i pozwala mu samodzielnie zdecydować, czy powinien czytać dalej, czy też informacje te są już wystarczające.
Kryteria oceny: co składa się na nasz 5-punktowy system oceny
Kategoria | 1 punkt | 2 punkty | 3 punkty | 4 punkty | 5 punktów |
---|---|---|---|---|---|
Działka | Cały czas chcę zasnąć | fabuła zostaje zapomniana następnego dnia po zakończeniu | historia, która nie wyróżnia się na tle konkurencji | dobrze napisana historia, którą chce się śledzić | nie można oderwać wzroku od wydarzeń w grze |
Rozgrywka | rozgrywka była punktowana od samego początku | niewygodne sterowanie | praktycznie nie ma nowych pomysłów, a wszystko działa według starej formuły | przyjemne sterowanie i dobry zestaw rozwiązań | jest stała dynamika, a wszystkie mechaniki są ze sobą skutecznie połączone |
Grafika i dźwięk | wolelibyśmy tego nie widzieć | poziom taniej gry mobilnej | Tak było jeszcze za czasów PlayStation 4 | Wszystko brzmi i wygląda dobrze. Dorównuje dzisiejszym standardom | wykorzystanie nowoczesnych technologii i ich udane przeniesienie do gry |
Optymalizacja | sytuacja jest gorsza niż w Gollumie | gra potrzebowała kolejnych 3 miesięcy dopieszczania | są błędy, ale da się grać | nie ma krytycznych problemów | działa bez zarzutu |
Bilans oczekiwań i wrażeń | obiecywano góry złota, ale rezultat okazał się porażką | oczekiwano znacznie więcej | nie oczekiwaliśmy dużo więcej | deweloperzy dotrzymali obietnic | wrażenia przekroczyły oczekiwania |
Atmosfera | nieobecny | bez wyrazu | nie jest w stanie utrzymać gracza przed ekranem | natychmiast zanurza cię w grze | chce być w tym świecie |
Poziom stresu dla rodziców/dziecka | wspierający | aprobujący | niezadowolony | oburzony | potępiam |
Chęć polecenia | chęć niepolecania | raczej nie polecać niż polecać | można pominąć | warto zagrać |
nie należy pomijać |
Jesteśmy przekonani, że ten system oceny pozwala nam nadać subiektywnej opinii recenzenta obiektywną jakość, którą można łatwo zweryfikować za pomocą tych kryteriów.
Staraliśmy się również stworzyć sprawiedliwe warunki nie tylko dla gier AAA, ale także dla interesujących gier niezależnych. Nie mają one prawie żadnych szans na zdobycie 5 punktów wszędzie. Ale przynajmniej są trzy kryteria, w których mogą liczyć na naszą najwyższą subiektywną ocenę - "atmosfera", "chęć polecenia" i "optymalizacja" - co pozwala takim projektom uzyskać dość wysoki wynik integralny, który jest procentem najwyższej oceny.
Ponadto gry, które otrzymają 4 punkty w kategorii "godność polecenia" (nie jest to jedyny, ale niezbędny warunek) mogą liczyć na nasze redakcyjne wyróżnienie "polecamy":
Gry, które otrzymają 5 punktów w kilku kryteriach jednocześnie (i muszą otrzymać 5 punktów w kryterium "chcemy polecić") mają szansę na zdobycie naszego najwyższego wyróżnienia - "Wybór Redakcji". Jest ona wykorzystywana wyłącznie do nagradzania gier, które mają znaczącą przewagę nad konkurencją i/lub są innowacyjne, co wpływa na rozwój całej branży. Ogólnie rzecz biorąc, są to gry, w które sami graliśmy z przyjemnością (lub gralibyśmy kilka razy) i zdecydowanie polecilibyśmy je innym.