Media: studio ZA/UM anuluje dodatek Disco Elysium, zwalnia jedną czwartą pracowników i ma ogromne problemy
Pomimo ogromnego sukcesu gry fabularnej Disco Elysium, studio ZA/UM pogrążyło się w skandalach, wewnętrznych kontrowersjach, wzajemnych oskarżeniach i sporach sądowych.
Prawie wszyscy kluczowi deweloperzy opuścili studio ZA/UM, ale nie powstrzymało to negatywnych procesów.
Co wiadomo
Portal GLHF, powołując się na własne źródła bliskie ZA/UM, poinformował, że w estońskiej firmie szykują się jeszcze większe problemy.
Według poufnych informacji:
- Studio anulowało projekt o nazwie kodowej X7 - który był samodzielnym dodatkiem do Disco Elysium. Prace nad X7 mogły potrwać kolejne dwa lata, ale wymagałyby dodatkowych zasobów, których ZA/UM nie posiadało;
- studio anulowało wcześniej sequel Disco Elysium i grę science-fiction opartą na nowej serii;
- firma zamierza zwolnić 24 osoby - czyli jedną czwartą zespołu. Będą to głównie osoby, które pracowały nad dodatkiem Disco Elysium (X7).
W międzyczasie ZA/UM kontynuuje prace nad dwoma projektami, z których jeden to gra oparta na uniwersum Disco Elysium, ale nie jej sequel.
Informator GLHF twierdzi, że główną przyczyną problemów w ZA/UM jest nieudolne kierownictwo, które podejmuje pochopne decyzje i tworzy toksyczne środowisko w zespole. Według osoby wtajemniczonej, ZA/UM ma w swoim zespole wielu utalentowanych deweloperów, ale nie pozwala im się odkrywać siebie ani zapewniać swobody twórczej, a zamiast nagradzać swoich pracowników awansami, zatrudnia zupełnie nowe osoby. Ponadto, według nienazwanego źródła, w studiu szerzy się nierówność płci.
Przypomnijmy, że problemy w ZA/UM zaczęły się rozwijać w 2021 roku, kiedy kierownictwo firmy zwolniło kilku kluczowych deweloperów Disco Elysium z fałszywych powodów: głównego projektanta gry Roberta Kurvitza (Robert Kurvitz), scenarzystkę Helen Hidnpere i głównego projektanta Aleksandra Rostowa (Aleksander Rostov).
Dla tych, którzy nie wiedzą
Disco Elysium zostało wydane w 2019 roku i otrzymało najwyższe oceny, entuzjastyczne recenzje krytyków i zaskoczyło graczy niezwykłą koncepcją i świetnym wykonaniem technicznym. Szkoda byłoby, gdyby tak niekonwencjonalna i filozoficzna gra nie doczekała się sequela.
Źródło: GLHF