Myśliwce F/A-18 Super Hornet wkrótce staną się przeszłością
Amerykańskiemu producentowi Boeingowi nie udało się znaleźć nowych klientów zainteresowanych F/A-18 Super Hornet, więc moce produkcyjne zostaną zwolnione dla innych samolotów.
Co wiadomo
Najnowsze zamówienie na samoloty F/A-18 Super Hornet zostało złożone przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych 19 marca tego roku, a cena zakupu 17 jednostek wyniosła 1,3 miliarda dolarów. Myśliwce będą gotowe do służby nie później niż wiosną 2027 roku, po czym produkcja modelu zostanie w pełni zakończona. Warto zauważyć, że ostatnia partia samolotów jest dodatkową, ponieważ F/A-18 miały zostać ukończone w 2025 roku.
Według Marka Searsa z Boeinga, niezdolność do znalezienia nowych klientów dla F/A-18 Super Hornet zmusiła zakłady produkcyjne do skupienia się na innych modelach samolotów. Stopniowemu wycofywaniu F/A-18 towarzyszyć będzie przejście na produkcję innych myśliwców, w tym F-15EX, trenażerów T-7A i bezzałogowych tankowców MQ-25 Stingray.
Nikt jednak nie zrezygnuje całkowicie z F/A-18 Super Hornet. Wręcz przeciwnie, myśliwiec ten pozostaje kluczowym samolotem pokładowym i będzie aktywnie wykorzystywany jeszcze przez długi czas.
Dla tych, którzy nie wiedzą
F/A-18 Super Hornet to wielozadaniowy myśliwiec przeznaczony do wszystkich rodzajów walk. Napędzany jest silnikami General Electric F414, które zapewniają dużą prędkość i manewrowość, i może przenosić pociski AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM oraz bomby i pociski do celów naziemnych. F/A-18 został po raz pierwszy zaprezentowany w 1999 roku i do dziś pozostaje kluczowym samolotem amerykańskiej i sojuszniczej marynarki wojennej.
Źródło: Breaking Defence