Europa będzie musiała nałożyć cła, aby ograniczyć napływ chińskich samochodów elektrycznych

Autor: Mykhailo Stoliar | 01.05.2024, 09:19

Według analizy Rhodium Group, Unia Europejska będzie musiała nałożyć wyższe cła, aby ograniczyć napływ chińskich samochodów elektrycznych.

Co wiemy

Materiał został opublikowany w kontekście prowadzonego przez UE dochodzenia antysubsydyjnego w sprawie importu pojazdów elektrycznych z Chin. UE planuje nałożyć cła w wysokości od 15% do 30% na chińskie pojazdy elektryczne, ale w publikacji stwierdzono, że cła te prawdopodobnie nie wystarczą do ograniczenia konkurencji z Chin.

Chińskie firmy, takie jak BYD, stały się w zeszłym roku największymi na świecie producentami pojazdów elektrycznych. Mogą sprzedawać samochody po znacznie wyższych marżach w regionach takich jak UE. Ponadto chińscy producenci pojazdów elektrycznych prowadzą intensywną wojnę cenową na rynku krajowym.

Model BYD Seal U jest sprzedawany w Chinach za 20 000 USD, podczas gdy w UE cena wynosi 42 000 EUR, więc producent generuje szacunkowy zysk w wysokości 1300 EUR na rynku krajowym w porównaniu z 14 300 EUR za samochód w Europie. Nawet po 30% wzroście ceł, firma taka jak BYD osiągnie większy zysk w UE.

BYD prawdopodobnie będzie musiał obniżyć ceny, aby osiągnąć swój cel, jakim jest zdobycie większego udziału w rynku UE. Stawka celna w wysokości 30% pozostawiłaby na to dużo miejsca.

Źródło: Rhodium Group