Boeing chce sprzedać Arabii Saudyjskiej zmodernizowane myśliwce F-15EX Eagle II - samoloty te będą konkurować z Dassault Rafale i Eurofighter Typhoon.
Boeing postrzega Arabię Saudyjską jako potencjalnego nabywcę zmodernizowanych myśliwców F-15EX Eagle II. Amerykański gigant jest gotowy zwiększyć produkcję, jeśli popyt z zagranicy wzrośnie.
Arabia Saudyjska jest długoletnim operatorem Orłów. Królestwo z Półwyspu Arabskiego konsekwentnie kupowało samoloty Boeinga w różnych modyfikacjach na przestrzeni lat. F-15EX idealnie nadaje się do dodania krytycznych zdolności, ponieważ kraj stara się przyspieszyć modernizację swojej floty myśliwców.
Wcześniej Stany Zjednoczone sprzedały Arabii Saudyjskiej 84 samoloty F-15SA. Była to najbardziej zaawansowana konfiguracja do czasu wprowadzenia F-15QA dla Królewskich Sił Powietrznych Kataru. To właśnie na bazie tego modelu powstał F-15EX Eagle II.
- Załoga: pilot i operator systemów uzbrojenia;
- długość: 19,45 m
- rozpiętość skrzydeł: 13 m;
- wysokość: 5,65 metra;
- maksymalna masa startowa: 15 694 kg;
- silniki: General Electric F110-GE-129 x2;
- prędkość maksymalna: 2655 km/h;
- zasięg bojowy: 1272 km;
- zasięg promu: 3900 km (z zewnętrznymi zbiornikami paliwa);
- pułap praktyczny: 18 km.
Pierwsze dwa F-15EX zostały opracowane w ramach modyfikacji testowej. Pod koniec ubiegłego roku myśliwiec w ostatecznej konfiguracji po raz pierwszy wzbił się w powietrze. Koszt samolotów w pierwszych partiach wyniesie ponad 90 milionów dolarów, co oznacza, że będą one droższe niż F-35A Lightning II dla Sił Powietrznych USA.
Ameryka przetestowała już zmodernizowany myśliwiec z nowymi pociskami. W ubiegłym roku był on w stanie wystrzelić trzy pociski JASSM i podnieść 12 pocisków AMRAAM. W przyszłości Eagle II stanie się nośnikiem broni hipersonicznej.
Sekretem F-15EX Eagle II jest zastosowanie stojaków rakietowych AMBER (Advanced Missile and Bomb Ejector Rack). Ich zastosowanie zwiększa liczbę modułów bojowych z 17 do 23. Dla porównania, konwencjonalny F-15 Eagle o identycznych wymiarach może przenosić do ośmiu pocisków powietrze-powietrze. Zazwyczaj jest to kombinacja Sidewinder, AMRAAM i Sparrow.
Arabia Saudyjska posiada obecnie w swoim arsenale 68 myśliwców F-15S, zmodernizowanych do standardu F-15SR. Są one w dużej mierze odpowiednikiem amerykańskiej wersji F-15E Strike Eagle.
Ponadto flota Królewskich Saudyjskich Sił Powietrznych obejmuje 62 starsze myśliwce F-15C/D. Zostały one zakupione w latach 80-tych. Samoloty te nie przeszły głębokiej modernizacji i są obecnie wykorzystywane głównie do ochrony przestrzeni powietrznej.
Boeing zmierzy się z konkurencją ze strony dwóch europejskich firm. Po raz pierwszy w najnowszej historii Arabia Saudyjska rozważa kilka opcji jednocześnie, aby wzmocnić swoje siły powietrzne.
W szczególności chodzi o europejskie samoloty Dassault Rafale i Eurofighter Typhoon. Francuska firma jest outsiderem w wyścigu, ale oficjalnie potwierdziła, że negocjacje wciąż trwają. Potencjalne zamówienie obejmuje 54 myśliwce.
Jeśli chodzi o Typhoona, Arabia Saudyjska ma już doświadczenie z tym europejskim samolotem. Królestwo otrzymało 72 myśliwce i planowało złożyć drugie zamówienie, aby zastąpić samoloty uderzeniowe Panavia Tornado IDS. Jednak Niemcy zablokowały umowę w 2018 r. z powodu obaw o łamanie praw człowieka w Arabii Saudyjskiej i roli tego kraju w wojnie w Jemenie.
W ubiegłym roku premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak omówił zniesienie embarga z kanclerzem Olafem Scholzem. Jak dotąd nie doszło jednak do przełomu.