Do Galerii Sław Gier Wideo Strong Museum dołączyły kolejne tytuły, a Asteroids, Myst, Resident Evil, SimCity i Ultima zajęły należne im miejsce wśród najważniejszych gier w branży.

Autor: Anton Kratiuk | 11.05.2024, 12:57

National Museum of The Strong w Nowym Jorku ogłosiło pięć gier, które zajmą honorowe miejsce w Galerii Sław Gier Wideo.

Co wiadomo

Każdego roku surowe jury wybiera najlepszą interaktywną rozrywkę spośród tysięcy kandydatów, a w 2024 roku Asteroids, Myst, Resident Evil, SimCity i Ultima zajęły miejsce wśród najważniejszych gier w historii branży.

Wybór jury uzasadniono w następujący sposób:

Asteroids (1979)

Poprzez niezliczone warianty i przeróbki na dziesiątki platform zręcznościowych, domowych, przenośnych i mobilnych, Asteroids przeszedł od prostej, ale złożonej gry o eksplodujących skałach do jednej z najpopularniejszych i najbardziej wpływowych gier wideo wszechczasów.

Myst (1993)

Niewiele innych gier może równać się z Myst pod względem zdolności do przedstawiania wyimaginowanych światów. Było to dzieło artystycznego geniuszu, które zawładnęło umysłami całego pokolenia graczy, a jego wpływ można dostrzec w wielu współczesnych grach z otwartym światem.

Resident Evil (1996)

Połączenie banalnych dialogów rodem z filmów klasy B, wciągającej rozgrywki i mrożącego krew w żyłach napięcia sprawiło, że Resident Evil stał się ulubieńcem graczy szukających bardziej dojrzałych gier wideo i pomógł stworzyć jedną z najtrwalszych serii gier.

SimCity (1989)

Symulatory są jedną z najstarszych form gier wideo, ale niewiele z nich ma tak dużą popularność, wpływ i siłę przebicia jak SimCity. W czasach, gdy wiele osób myślało o grach wideo jako o zręcznościowych strzelankach lub platformówkach na konsole, SimCity spodobało się graczom, którzy chcieli bardziej wyrafinowanej rozrywki na swoich nowo zakupionych komputerach osobistych.

Ultima (1981)

Ultima pomogła zdefiniować gatunek komputerowych gier fabularnych. Chociaż nie stała się powszechnie znana, gra i seria, którą zrodziła, stały się legendarne wśród twórców RPG i fanów na całym świecie.

Elite, Guitar Hero, Metroid, Neopets, Tokimeki Memorial, Tony Hawk's Pro Skater i You Don't Know Jack były pretendentami do wprowadzenia do Galerii Sław Gier Wideo.

Dla tych, którzy nie wiedzą

Gry są wybierane na podstawie różnych kryteriów, w tym wpływu na kulturę, znaczenia dla branży, sławy i popularności.

Surowe jury spośród tysięcy kandydatów wybiera najbardziej godną interaktywną rozrywkę.

Nie zdziw się, że na liście corocznych nominowanych nie ma współczesnych hitów, ponieważ niezwykle trudno jest obecnie ocenić ich wpływ na branżę. "Piękne widać z daleka" - tą zasadą kieruje się jury Hall of Fame i uzupełnia kolekcję choćby o automaty arcade, które już dawno wyszły z łask, choć w swoim czasie były prawdziwym przełomem - dlatego znalazły się w Hall.

Źródło: The Strong