Chiny mają problemy z eksportem broni

Autor: Mykhailo Stoliar | 08.08.2024, 11:05

Chińskie firmy zbrojeniowe mają problemy z eksportem własnej broni ze względu na wysoki poziom konkurencji na rynku globalnym.

Co wiemy

Militarnyi przeprowadził analizę opartą na sprawozdaniach finansowych spółek i ich pozycji w globalnym rankingu Top 100 Defence Companies by Revenue.

W ten sposób państwowa Chińska Korporacja Przemysłu Lotniczego (AVIC) znalazła się wśród dziesięciu najbardziej dochodowych chińskich firm zbrojeniowych na świecie. W porównaniu do 2022 r. awansowała na drugie miejsce z czwartego i zwiększyła swoje przychody o 15 mld USD.

Dobrą pozycję ma również chiński gigant stoczniowy China State Shipbuilding Corporation Limited. Firma prowadzi masową produkcję pojazdów nawodnych i podwodnych zarówno dla chińskiej marynarki wojennej, jak i na eksport. W 2023 r. zwiększyła swoje przychody o 3 mld USD, zajmując 8. miejsce w globalnym rankingu.

Ale inna chińska firma, NORINCO, miała problemy w ciągu roku. Ostatnio miała poważne trudności z eksportem broni, a mianowicie pojazdów opancerzonych, artylerii, broni palnej itp.

PLC-181

Z powodu słabej sprzedaży, która spadła o 8%, co odpowiada 1,2 miliarda dolarów, firma spadła z 8. miejsca, które zajmowała w 2022 roku, na 9. miejsce.

Co ciekawe, państwowa firma lotnicza China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC) również poniosła porażkę. Z powodu niepowodzenia eksportu spadła z 15. miejsca w rankingu (w 2022 r.), kiedy odnotowała 9,6 mld USD zysku, na 52. miejsce w 2023 r., zarabiając 2 mld USD w ciągu roku, co oznacza spadek o 78%.

W publikacji zauważono, że ten "słaby" wynik wynika przede wszystkim z konkurencji na rynku globalnym. W końcu istnieje około 30 krajów, które produkują pojazdy opancerzone, w tym transportery opancerzone, transportery opancerzone i inne pojazdy wojskowe, a większość z nich próbuje sprzedawać własne produkty innym.

Źródło: Militarnyj