Skąd wziął się zabójca dinozaurów: nowe dane na temat pochodzenia starożytnej asteroidy

Autor: Vlad Cherevko | wczoraj, 18:28

Naukowcy odkryli pochodzenie asteroidy Chicxulub, która 66 milionów lat temu zniszczyła dinozaury.

Według nowego badania, asteroida ta była rzadkim obiektem węglowym, który pochodził spoza orbity Jowisza. Naukowcy odkryli unikalny skład chemiczny pierwiastka rutenu w próbkach asteroidy, co pomogło określić jego pochodzenie. Ruten znaleziony w asteroidzie ma podobne właściwości do pierwiastków występujących w asteroidach między orbitami Marsa i Jowisza.

Odkrycie to potwierdza, że asteroida była częścią głównego pasa asteroid, zanim jej orbita została zakłócona przez siły grawitacyjne gazowych gigantów, takich jak Jowisz. Nowa technika analizy opracowana przez naukowców umożliwiła dokładny pomiar poziomów metalu rutenu, który był kluczem do wyjaśnienia pochodzenia asteroidy. Dane te pomogą przewidzieć możliwe kolizje asteroid z Ziemią w przyszłości i opracować środki zapobiegające im.

Dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej

Chicxulub to starożytny krater uderzeniowy o średnicy około 180 kilometrów, znajdujący się na półwyspie Jukatan w Meksyku. Powstał około 66 milionów lat temu w wyniku uderzenia asteroidy o średnicy około 10 kilometrów. Uderzenie spowodowało potężne trzęsienia ziemi, tsunami i emisję pyłu, co doprowadziło do globalnych zmian klimatycznych i masowego wymierania gatunków, w tym dinozaurów. Krater został odkryty w 1978 roku podczas badań geofizycznych. Jego istnienie zostało potwierdzone przez anomalie grawitacyjne i obecność skał uderzeniowych. Krater Chicxulub jest uważany za jeden z największych na Ziemi i odgrywa kluczową rolę w badaniu wpływu katastrof kosmicznych na biosferę naszej planety.

Źródło: Space