Facebook przedstawił własną kryptowalutę - Libra. Ona jest wspierana przez Mastercard, Visa, PayPal i eBay

Autor: Helena Szczerbań | 18.06.2019, 19:26

Facebook oficjalnie ogłosił swoją własną kryptowalutę - Libra opartą na podstawie platformy blockchain Libra Blockchain.

Co to jest

Jest to waluta międzynarodowa, która będzie dostępna dla wszystkich - nie tylko dla użytkowników Facebooka. Dzięki niej możesz płacić za zakupy, podróżować środkami transportu publicznego i wysyłać pieniądze bezpośrednio do posłańca. Aby to zrobić, potrzebujesz tylko zwykłego smartfona z Androidem.

Klient kryptograficzny zostanie zintegrowany z Messenger i WhatsApp, a także będzie dostępny jako osobna aplikacja dla iOS i Androida.

„Chcemy żeby posługiwać się pieniądzmi było tak samo łatwo i tanio, jak wysyłać SMS-y. Nie ma znaczenia, gdzie mieszkasz, co robisz i ile zarabiasz - podkreślają autorzy projektu.

Zajmować się kryptowalutą będzie nową firmą Calibra. Prowadzi ją były prezes PayPal i wiceprezes Facebook Messenger, David Markus, a Kevin Weil, były menedżer produktu na Twitterze i Instagramie, objął stanowisko wiceprezesa ds. Produktu.

Jak to działa

W przeciwieństwie do innych kryptowalut Libra będzie stabilna i niezawodna. A wszystko dzięki wsparciu finansowemu w postaci rezerwy specjalnej Libra Reserve. Zostanie on wypełniony wkładami inwestorów, a to natychmiast kosztuje 10 milionów dolarów każdy, aby uzyskać dostęp do sieci i zarządzać własną stroną.

Wszyscy inwestorzy dołączą do Stowarzyszenia Libra - niezależnej organizacji non-profit, która będzie zarządzać i rozwijać walutę. Siedziba główna - w Genewie (Szwajcaria).

Obecnie stowarzyszenie ma 29 partnerów, w tym Visa, Mastercard, PayPal, Uber, eBay i inne. W sumie planują zwiększyć liczbę do 100 partnerów, dlatego też Libra Reserve wzrośnie do 1 mld USD.

Wiele uwagi poświęca się bezpieczeństwu i prywatności. Na przykład, jeśli twoje pieniądze wpadną w ręce oszustów - obiecują ci wypłacić odszkodowanie. Ponadto Calibra nie będzie przesyłać informacji o użytkownikach Facebooka w celach reklamowych.

Kiedy?

Na razie projekt jest w fazie rozwoju. Wersja testowa blokcheyn platformy zostanie uruchomiona w najbliższych tygodniach. Pełne uruchomienie planowane jest w przyszłym roku.

Źródło: Facebook